Nepkopers op tweedehandssites maken honderdduizenden euro’s buit: waar moet je op letten?

Uit cijfers van de FOD Economie blijkt dat nepkopers op tweedehandssites vorig jaar bijna 500.000 euro hebben buitgemaakt. Hoe kan je fraudeurs herkennen? En wat moet je doen?

De federale overheidsdienst waarschuwt voor nepkopers op tweedehandssites. Dat zijn fraudeurs die reageren op een zoekertje en vervolgens vragen om gebruik te maken van een bekende koerierdienst voor de verzending. Ze stellen daarbij voor om een betaaldienst van de koerierdienst te gebruiken in plaats van een overschrijving.

Eenmaal je daarmee akkoord gaat, ontvang je later een (valse) mail van de koerierdienst met de boodschap dat er een betaling is aangekomen en dat een account nodig is om toegang te krijgen tot het geld. In een volgende fase wordt gevraagd om zelf een betaling te doen om “de identiteit en bankgegevens te bevestigen.” Het bedrag van die betaling krijg je zogezegd terug zodra de echtheid van je gegevens is bevestigd. In realiteit zal je het gestorte geld nooit meer terugzien.

Bijna 500.000 euro buitgemaakt

De economische inspectie van de FOD Economie heeft vorig jaar 872 meldingen van slachtoffers van oplichting bij het verkopen via tweedehandsplatforms ontvangen. In totaal gingen de criminelen aan de haal met 434.884,32 euro.

De FOD Economie geeft een aantal tips om te vermijden dat je het slachtoffer wordt van een zogenaamde nepkoper. Om te beginnen is het belangrijk om alleen maar geld te aanvaarden via een overschrijving. Indien de koper langskomt om het voorwerp op te halen, kan je vragen om in cash te betalen.

De overheidsdienst benadrukt dat het belangrijk is om het mailadres van de verzender te controleren. “Een internationaal bekende koeriersdienst gebruikt geen Gmail- of Hotmail-adres voor klantencontacten”, laat de FOD Economie weten. “Controleer ook de url van de e-mail (verzender@url.com) en van de verzonden links (https://onderneming.com): een internationaal bedrijf maakt geen spelfouten in zijn eigen url.”

Dit blijft een gouden regel wanneer je surft op het wereldwijde web: deel nooit je persoonlijke of financiële gegevens met iemand die je online ontmoet. Stuur ook nooit je identiteitskaart op.

Onthoud dat koerierdiensten overigens nooit vragen om een betaling te doen om zo de “echtheid van je gegevens te controleren.” Echte koeriersdiensten hebben veilige betaaldiensten, die een dergelijke stap niet vereisen.

Aangifte bij het Meldpunt

Maar wat als je toch het slachtoffer bent geworden van dergelijke fraude? Indien je je bankgegevens hebt gedeeld, is het belangrijk om meteen Card Stop te bellen op het (nieuwe) nummer 078 170 170. Indien je een betaling hebt doorgevoerd, raden we je aan om ook je bank op de hoogte brengen. Als je betaalt hebt met een kredietkaart, kan je de transactie betwisten op mijnkaart.be.

De FOD Economie roept ook op om aangifte te doen bij het Meldpunt van de Economische Inspectie en de politie. “Internetoplichting neemt jaar na jaar dramatisch toe. Tweedehandsaankopen zijn geen uitzondering op de regel. De vele betreurenswaardige gevallen van oplichting zetten veel potentiële kopers en verkopers er toe aan zeer voorzichtig te zijn. En dat is goed. Ik zou hen willen aanmoedigen om, als ze vragen hebben, zich te richten tot de FOD Economie”, aldus Pierre-Yves Dermagne (PS), Minister van Economie.

(evb)

Meer
Lees meer...