Netflix-film ‘The Fundamentals Of Caring’ is een tikje voorspelbaar, maar ook grappig en uiteindelijk vertederend

The Fundamentals Of Caring, de titel is even mooi als de film. De productie van Netflix kende zijn première op het prestigieuze Sundance Film Festival, het bekendste filmfestival voor de kleine onafhankelijke film. Paul Rudd speelt Ben, de thuiszorg van de achttienjarige en door spierdystrofie verlamde Trevor in een lichtvoetig drama of dramedy, een nieuwe stap in het filmavontuur van Netflix.

The Fundamentals Of Caring is gebaseerd op de gelijknamige roman van Jonathan Evison. Paul Rudd speelt een mislukte schrijver wiens huwelijk op de klippen is gelopen om een reden die we hier nog niet zullen weggeven en weigert al enkele jaren zijn scheidingspapieren te ondertekenen.

Uiteindelijk besluit Ben om een opleiding te volgen om in de thuiszorg te gaan werken, waardoor hij bij de iets te bijdehande en lastige klant Trevor terecht komt. Trevors leven volgt een vast stramien, hij heeft vaste medicatieschema’s, eet altijd hetzelfde en doodt zijn tijd door voor de televisie te hangen. Tot Ben hem uitdaagt om zijn angsten te overwinnen, buiten te komen en de wereld te zien. Of toch een klein stukje ervan.

Ben neemt Trevor mee op een roadtrip van een week, waardoor The Fundamentals Of Caring eerst lijkt op Intochables en vervolgens op Hasta La Vista. Toch stijgt deze Fundamentals uit boven voorgenoemde twee films door de gevatte gesprekken die Ben en Trevor voeren en door het feit dat je Trevor (gespeeld door Craig Roberts, de jongen uit Submarine) in anderhalf uur ziet ontdooien. Af en toe zelfs ziet ontspannen en zelfs genieten. Door het feit dat je hem onder impuls van Ben meermaals zijn moed bijeen ziet rapen en zijn grenzen ziet verleggen.

De twee krijgen doorheen de film het gezelschap van een even bijdehante als knappe jongedame Dot (Selena Gomez) en een hoogzwangere dame genaamd Peaches (Megan Ferguson) waardoor de roadtrip per kilometer kleurrijker wordt met de minuut.

The Fundamentals Of Caring is een film met een (uiteraard) eigenzinnige soundtrack met moois van Sharon Van Etten (We Are Here) en Leonard Cohen (I’m A Man) over vooroordelen, het overwinnen van angsten en het verleggen van grenzen. Hij zal je leven niet veranderen, maar hij zal je wel even vertederen en bijblijven.

Te vinden op Netflix.

Meer
Lees meer...