Netflix Original ‘Bright’ is beter dan de meeste recensies doen vermoeden

Scenarist Max Landis en regisseur David Ayer (End of watch, Fury, Suicide squad,…) kwamen met het idee op de proppen om een film te maken over hoe de wereld er zou uitzien als de orks en elfen uit pakweg The Lord of the Rings nu zouden bestaan en onder ons leven. Netflix zag hier wel wat in en legde voldoende geld op tafel om de film tot stand te laten komen. Eind december ging de film in première in selecte bioscoopzalen en op Netflix. Wereldwijd werd de film met de grond gelijk gemaakt door de critici. Die lijken alle Netflix Originals af te breken, alsof ze ervoor betaald worden. Dat het een meesterwerk geworden is, zal je mij niet horen beweren, maar het is zeker niet de slechtste film van 2017 zoals één criticus schreef.

Magische toverstaf

We schrijven L.A., 2017. De mens leeft samen met allerlei fantasy-wezens. De orks leven in ghetto’s nadat ze 2.000 jaar geleden de kant kozen van ‘The Dark Lord’. De elfen daarentegen leven in het rijkste deel van de stad en rijden rond met de sjiekste auto’s. Politieagent Ward is niet geliefd bij zijn collega’s en moet tegen wil en dank samenwerken met Nick Jacoby, de eerste ork die het tot politieagent geschopt heeft. Nick wordt uitgekotst door het hele politiekorps, maar blijft vriendelijk en doet zijn job zo goed mogelijk. Hij wil al zijn hele leven koste wat het kost politieagent worden. Bij een nachtelijke ruzie krijgen ze onverwacht een vrouwelijke elf onder hun hoede met een magische toverstaf. Voor ze het weten, zitten zowel de slechteriken als de politie hen op de hielen…

Suspension of disbelief

Als je naar deze film kijkt, heb je het gevoel naar de fantasie te kijken van twee pubers die hun fantastische ideeën maar niet geordend krijgen in hun hoofd. Je krijgt weinig voorgeschiedenis en de personages zijn niet zo goed uitgewerkt. Bovendien wordt er af en toe serieus gerokken aan de ‘suspension of disbelief’. Maar eenmaal je je daarover gezet hebt, krijg je eigenlijk een vermakelijke, goed gemaakte en geacteerde buddy cop actiethriller met behoorlijk wat maatschappijkritiek. Will Smith doet waar hij goed in is: de cynische antiheld spelen. Joel Edgerton is zijn perfecte tegenpool en weet zijn personage behoorlijk wat diepgang mee te geven ondanks de dikke laag make-up op zijn gezicht. Eigenaardig genoeg wordt hij het meest menselijke personage van de film waardoor je nogal wat sympathie krijgt voor deze lieve lelijkaard.

Het originele uitgangspunt en de degelijke actiescènes kunnen niet verhullen dat het scenario af en toe vreemde bokkesprongen maakt en halverwege een serieuze dip kent, maar wie houdt van fantasy en actie komt hier zeker aan zijn trekken. Ik beloof je dat je je niet zal vervelen. Te bekijken op Netflix.

Regie: David Ayer

Met: Will Smith, Joel Edgerton, Noomi Rapace, Edgar Ramirez, Lucy Fry, Margaret Cho, Ike Barinholtz, Alex Meraz, Veronica Ngo, Brad Henke, Andrea Navedo, Happy Anderson, Enrique Murciano & Kenneth Choi

Gesponsorde artikelen