“Frans verbod op korte vluchten is louter symboliek”

Het verbod van Frankrijk op korte binnenlandse vluchten – door de regering Macron aangekondigd als “een wereldprimeur” – en bedoeld om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, is met zoveel uitzonderingen ingegaan dat geen enkele dienst daadwerkelijk wordt stopgezet. Luchtvaartexpert Luk De Wilde geeft bij Business AM meer toelichting.


Luister naar het interview met Luk De Wilde:


De essentie: Frankrijk heeft een verbod uitgevaardigd op korte binnenlandse vluchten als er een alternatief is met een trein die er minder dan 2,5 uur over doet. Maar concreet blijkt geen enkele vlucht onder de nieuwe klimaatregels te vallen.

  • “Eigenlijk lijkt het hier toch een beetje meer symbolisch te zijn, want het gaat op dit ogenblik om drie verbindingen vanuit de luchthaven Parijs Orly: naar Nantes, Bordeaux en Lyon”, zegt De Wilde. “Het merkwaardige is dat er al jaren geen vluchten meer op zijn op die routes. Orly is vooral bekend als een vakantieluchthaven en doet geen binnenlandse vluchten.”
  • Bovendien zouden vluchten vanuit de luchthaven Parijs Charles de Gaulle wel nog kunnen. De Wilde: “Vanuit Charles de Gaulle kan je bijvoorbeeld naar Limoges, Toulouse en Lyon. En dat zijn verbindingen die in Frankrijk wel noodzakelijk worden geacht. Er vliegen heel veel zakenmensen op die routes. Vergeet niet dat Toulouse de hoofdzetel is van Airbus. Daar werken tienduizenden mensen, vaak ook uit de streek van Parijs.”

Het alternatief: De “wereldprimeur” van Frankrijk lijkt dus niet meer dan een lege doos. Eerder dan vluchten te verbieden, ziet De Wilde ook meer heil in technologische vooruitgang om de klimaatdoelen te halen in de luchtvaart.

  • “Aan milieuvriendelijkere vliegtuigen wordt nu toch volop gewerkt bij zowel de grote constructeurs als de middelgrote constructeurs, en ook bij de nieuwe vliegtuigbouwers. Ze ontwerpen toestellen die toch een stuk schoner en zuiniger zijn.”
  • De Wilde pleit voor een beetje geduld. “Op bepaalde initiatieven is een timing geplakt van vijf à tien jaar. Zulke initiatieven moeten gesteund worden, meer dan het verbieden van bepaalde vluchten.”

(nd)

Meer
Lees meer...