Nieuwe ambulancedrone kan levens redden, maar de Belgische wetgeving laat het niet toe

Nieuwe ambulancedrone kan levens redden, maar de Belgische wetgeving laat het niet toe

Als afstudeerproject voor zijn opleiding tot ingenieur heeft een jonge Leuvenaar een ambulancedrone ontwikkeld. Die kan levens redden door snel een defibrillator ter plaatse ter brengen bij een hartstilstand, maar de Belgische wetgeving is er niet op voorzien. Het zou nog vijf jaar kunnen duren voor de drone echt ingezet kan worden.

De drone weegt 4 kilogram, en kan daarnaast nog eens voor vier kilogram aan bagage vervoeren. Dat betekent dat er niet alleen een defibrillator mee kan, maar bijvoorbeeld ook insuline- of adrenalinespuiten. En dat alles kan levens redden. De drone vliegt met 100 kilometer per uur, en kan dus razendsnel ter plaatse zijn na een noodoproep. Vaak binnen de één à twee minuten, terwijl een ziekenwagen er al snel tien minuten of meer over doet.

Bijvoorbeeld in het geval van een hartstilstand kan dat het verschil betekenen tussen leven of dood. Dokter Kenneth Coenye van het AZ Jan Portaels legt in onderstaand filmpje uit hoe een hartstilstand na drie minuten al gevolgen kan hebben voor onze hersenen. Nadat de drone ter plaatse komt, kan het medisch personeel via een camera volgen wat er exact gebeurt, en vervolgens ook aanwijzingen geven. 

Maar er is nog een belangrijk probleem: de Belgische wetgeving. Onbemande vluchten zijn in ons luchtruim nog verboden, al wil het Directoraat-Generaal Luchtvaart die wetgeving aanpassen. Maar, dat zou wel nog makkelijk vijf jaar kunnen duren.

Gesponsorde artikelen