Nissan bouwt nieuwe maanrover voor Japanse ruimtevaartbureau

De Japanse autobouwer Nissan Motor heeft in samenwerking met het Japan Aerospace Exploration Agency (Jaxa), het Japanse ruimtevaartbureau, een voertuig ontwikkeld dat bij de toekomstige verkenning van de maan of planeten zou kunnen worden ingezet. Het prototype van de maanrover werd voorgesteld bij het Nissan Futures Event in de Japanse stad Yokohama.

Bij de aandrijving van het voertuig is gebruik gemaakt van technologieën die de autoconstructeur al voor zijn elektrische wagens heeft ontwikkeld.

Moeilijk terrein

Het Jaxa Space Exploration Innovation Hub Center voert al geruime tijd onderzoek rond de maanrover, een technologie die voor de ruimteverkenning cruciaal wordt genoemd. Op de maan zal het voertuig zich over een poederachtig, rotsachtige en golvend terrein moeten kunnen bewegen.

Energiezuinigheid is eveneens een cruciale vereiste. Bronnen van energie voor het besturen van voertuigen zijn in ruimte immers beperkt.

Jaxa en Nissan werken sinds begin vorig jaar aan het design van de nieuwe maanrover. Daarbij kon Nissan terugvallen op de technologie die het bedrijf heeft ontwikkeld voor een besturing met elektrische motoren en die al werd toegepast voor modellen, zoals de Leaf, die op de massamarkt zijn gelanceerd.

Daarnaast werd ook beroep gedaan op concepten van de technologie e-4ORCE die Nissan heeft ontwikkeld voor de vierwielaandrijving voor de Ariya, de nieuwe elektrische crossover van de Japanse constructeur. 

Stabiele rijprestaties

“Vooral e-4ORCE moet de prestaties van de maanrover op moeilijk terrein verbeteren”, stipt Nissan aan. “De technologie werd ontwikkeld om stabielere rijprestaties te garanderen, waardoor de klanten een groter vertrouwen in het besturen van de auto kunnen krijgen.”

“De technologie zorgt voor een nauwkeurige besturing van de vier wielen afzonderlijk. Daardoor kan onder verschillende omstandigheden een stabiel gedrag worden nagestreefd. Op die manier kunnen ook op zanderige terreinen en in andere moeilijke omstandigheden verbeterde prestaties worden gegarandeerd.”

“Dit is ook van belang bij operaties op het maanoppervlak”, voert Nissan aan. “Wanneer auto’s zich over een zanderig terrein begeven, blijken de wielen vaak door te draaien.”

“Daardoor dreigt de auto zich in te graven en wordt de voortgang belemmerd. Er is bij de bestuurder vaak een hoog niveau van rijvaardigheid vereist om te voorkomen dat de auto zich vastrijdt.”

Nissan heeft naar eigen zeggen een technologie ontwikkeld die ervoor zorgt dat de wielspin, in overeenstemming met de bodemcondities, tot een minimum beperkt blijft.

Het is nog niet duidelijk wanneer het voertuig daadwerkelijk zijn activiteiten op het maanoppervlak zal kunnen demonstreren.

(bzg)

Meer
Lees meer...