Nog lang geen sleet op succesformule The Voice

Nog lang geen sleet op succesformule The Voice

Het derde seizoen van The Voice van Vlaanderen is meteen sterk begonnen. Geen enkele kandidaat is echt slecht, al hebben veel prima stemmen duidelijk nog ruimte voor verbetering. En dat is goed nieuws voor de vier coaches Axelle Red, Bent Van Looy, Koen Wauters en Regi, die de kandidaten moeten overtuigen voor hun team te kiezen.

Laura

Het programma start met een frisse verschijning. De Antwerpse Laura gaat al zingend door het leven, volgens haar moeder soms zelfs te luid. “De buren moeten dat soms verschrikkelijk vinden”, zegt ze. Tja, van je moeder moet je het hebben. 

Wat volgt zijn de traditionele beelden van het àllerergste moment van die audities. En dat is niet het zingen, maar het wachten op je beurt, tot je eindelijk naar dat podium mag. De zenuwen die dan door je keel gieren moeten meteen weg, want zo’n korte auditie als in The Voice moet er natuurlijk meteen knal op zitten. Laura kan haar zenuwen prima de baas. Met een ferme uithaal steekt ze van wal voor een gesmaakte versie van Michael Jacksons Who’s Loving You. Koen drukt meteen af, Regi volgt snel.

De stem van de 17-jarige deelneemster klinkt helder en puur, en Regi hoort ook dat er nog wat werk aan is. Koen geeft als goede raad mee dat Laura haar kracht beter moet doseren. Bent vindt Laura’s prestatie dan weer zo meeslepend dat hij “in een achtbaan zat te luisteren”, waardoor hij pas op het einde van het nummer eraan dacht toch op zijn knop te meppen. Axelle geeft toe dat ze fout zat door niet af te drukken, terwijl Laura kiest voor Koen. Ze is “superblij” in zijn team te zitten, want daar had ze op gehoopt. Koen herkent in haar dan weer “de goesting om op het podium te staan”.

Laure

Van Laura naar Laure, het is maar een letter. Regi drukt al na enkele seconden af voor de slome reggae-achtige versie van Gnarls Barkleys Crazy. Laure heeft een mooie stem, die weliswaar wat ijl klinkt in het hoge refrein. Naast Regi drukt enkel Axelle af, tot verbazing van Regi. 

De Limburgse vond de allerlaatste noot een beetje vals, “maar dat is niet erg.” Ook Laura slaat haar favoriete coach aan de haak, namelijk Axelle. De coach vindt haar kersverse poulain niet alleen “supersexy” maar ook “vol persoonlijkheid”.

Dwayne

Dwayne wil wereldberoemd worden, en zoals zo veel jonge jongens, “zo groot als Beyoncé”. Hij is naar eigen zeggen “een heel emotioneel wezen”, en brengt dan ook een emotievolle versie van La La La van Naughty Boy feat. Sam Smith, inclusief een refrein met kopstem. Koen drukt dadelijk af, en het gezicht van de zenuwachtige Dwayne klaart meteen op. Showman Regi staat vervolgens recht op zijn stoel en zet zo zijn voet op zijn rode knop. De emotie wordt Dwayne vervolgens te veel: hij roept op zijn favoriete coach Axelle, die braaf de lokroep van haar fanboy beantwoordt met een klop op de knop. Dwayne schiet vervolgens vol, waardoor Koen een doosje Kleenex naar het podium moet brengen. We hebben zo’n gevoel dat Dwayne een van dé gezichten van deze reeks gaat worden. En wanneer de zanger van Clouseau je zo bedient, bén je eigenlijk al een ster.

“Volgens mij heb je een crush op Axelle”, trapt Regi een open deur in. “Want je was zo blij toen ze drukte”. HIj probeert Dwayne nog in zijn team te halen door te zeggen: “Ik denk dat ik wel weet hoe ik u op de kaart moet zetten, ook na The Voice“. Ook Koen ziet de bui al hangen, en probeert het nog even door Dwayne te wijzen op zijn ervaring met uitbundig te zijn op grote podia. Maar het zijn parels voor de zwijnen: Dwayne wil namelijk “diep gaan in zijn muziek, en niet zo commercieel”. Regi voelt zich aangesproken en zegt dat hij ook wel diep kan gaan. Hilariteit.

Bent drukt dan weer niet, en zat naar eigen zeggen “te wachten tot Dwayne zijn naam ook riep, maar tevergeefs.” En Axelle, die zegt aanvankelijk dat ze ook gedrukt zou hebben zonder dat Dwayne haar naam noemde. In de nabeschouwing krabbelt ze echter een beetje terug: “Het was soms vals, en soms zat hij ernaast”. De aanstekelijke prestatie van Dwayne trok haar echter over de streep.

Peter

De 51-jarige Peter proefde ooit al van het succes met zijn groep A Split-Second, en waagt zich nu op zijn eentje met een akoestische gitaar aan Rihanna’s Stay. Na drie kandidaten die al een coach vonden, is het wachten op de eerste die teleurgesteld moet afdruipen. Maar Peter is het niet, want Regi drukt als eerste af, gevolgd door Koen en ook Axelle. 

Peters rauwe, ietwat nasale stem is er geen uit de duizend, maar op zijn prestatie valt niets af te dingen. Regi “kan niks slechts zeggen”, en prijst Peters doorleefde stem. Koen hoorde dan weer wel dat Peters concentratie op het einde wat weg was, maar vindt het toch een superauditie. Axelle hoorde het ook: “Net toen ik me omdraaide ging het wat bergaf”, waardoor Koen meteen de oorzaak van het dipje meent gevonden te hebben. Ironisch genoeg wil Peter het liefste Bent als coach, maar aangezien die bleef zitten, wordt het Regi.

Peter was naar eigen zeggen van de wijs door het luide geluid van Axelles afdrukknop. “Ik ben beginnen knoeien dat het niet mooi meer was”, geeft hij dan ook toe.

Blind Blind Audition

En vervolgens zien we een rood gordijn met daarachter een kandidaat voor de nieuwe Blind Blind Auditions, kwestie van de kijkers thuis eens hetzelfde te tonen als de coaches in de studio. Achter het gordijn zit iemand met een gitaar, die Michael Jacksons Human Nature naar ons gevoel in een iets te hoge toonaard zingt. Slecht is het absoluut niet, maar de prestatie mist iets speciaals. En dat vinden de coaches ook, want niemand drukt af. 

Bent twijfelt of de persoon achter het gordijn geen meisje is, maar het blijkt een jonge kerel die luistert naar de naam Sigi. Voor Bent bleef hij iets te veel  in de schaduw van de grote Michael Jackson, terwijl Axelle toegeeft dat ze twijfelde: “Had ik hem gezien, dan had ik ervoor gekozen,” zegt ze in de nabeschouwing.

Chloé

De blonde Chloé kleedt Waterloo van Abba uit voor een rustige, pakkende pianoversie. Gewaagd, maar haar warme stem overtuigt vlot alle juryleden. Bent prijst haar techniek, die de authenticiteit niet onder de voeten loopt. De zanger van Das Pop moest niet te veel aan de originele opname denken, een groot compliment. “Welkom in mijn team,” zegt hij profetisch.

Koen prijst Chloés “heel mooie stem”, en haar “heel mooie timbre, zowel in de boven- als ondertonen,” iets waar de frontman van Clouseau “heel veel van houdt”. Ook Regi steekt de loftrompet over de auditie, en is geweldig benieuwd naar wat Chloé nog allemaal kan. “Kom maar bij mij”, smeekt hij. Axelle meldt dat ze ooit sokken had van Abba, en prijst Chloés combinatie van een goede stemcontrole met gevoel.

Maar Chloé kiest voor Bent, die “vrij zeker is dat Chloé een enorme aanwinst is.” Hij ziet “veel ruimte voor verschillende dingen”, en lacht dat andere coaches “een licht wanhopige blik in hun ogen hadden”. Koen geeft toe dat hij stikjaloers is op de vangst van Bent, terwijl  Regi stoeft dat zijn team “nog vele beter wordt”. We bespeuren toch een vleugje paniek in zijn ogen.

Johan

De 40-jarige Johan steekt vervolgens nogal af tegen de 18-jarige Chloé. Met een lichtbruine broek en een hemdje met een trui over straalt hij niet meteen rock ‘n’ roll uit, maar zijn warme en gevoelige stem laat Regi wel (opnieuw) al na een seconde afdrukken. Zo valt het wel op dat drie van de vier coaches nieuw zijn: het is niet de bedoeling om zo snel mogelijk op die knop te kloppen he, Regi. Johans versie van Billy Joels Just The Way You Are mist naar ons gevoel alleszins wat karakter, wat buikgevoel. De andere coaches blijven dan ook zitten. 

Regi ziet wat werkpunten. “Maar ik ga u goed begeleiden en we gaan nog veel mooie dingen doen”, klinkt het. Koen vindt de auditie niet speciaal. Hij hoort wel een goeie zanger, en is dus benieuwd naar wat Johan nog in petto heeft. Bent snapt waarom Regi drukte, maar hij vindt de auditie iets te glad met de mooiste metafoor uit deze aflevering. Hij krijgt bij Johans auditie namelijk het gevoel “alsof ik een frisse neus ga halen op het dek tijdens een luxecruise.” Regi geeft toe dat Johan “er een beetje uitziet als een schoolmeester”, maar is blij met zijn “goede stem”.

De beste man heeft trouwens een bedrijf in verwarming en sanitair, waardoor hij tot “de zingende loodgieter” wordt gebombardeerd door An Lemmens, de presenterende hondenvriendin.

Sjoera

De 26-jarige Sjoera uit Hoboken wil dan weer “niet zoals iedereen hetzelfde doen”. Zij zingt in metalband Angeli Di Pietra, Italiaans voor Engelen van Steen. “Ons Sjoera heeft wel talent”, zegt haar moeder. “Van wie weet ik niet, want ik zing zo vals als een kat.” Ze vraagt zich lachend af of in het ziekenhuis destijds niemand verwisseld werd. Het zal wel bedoeld zijn als compliment.

Sjoera gaat voor een optreden naar eigen zeggen dood van de stress, maar die vergeet ze wanneer ze een podium betreedt. Ze waagt zich aan het machtige Whole Lotta Love van Led Zeppelin, en doet dat overtuigend. Hoe timide Johan klonk, zo vol en ‘in your face’ is de stem van Sjoera. Vol gevoel, en haar bewegingen maken ook duidelijk dat ze wel vaker op een podium staat. Toch klinken de zenuwen soms een beetje door, en blijven de stoelen naar het publiek gericht.

Regi is nochtans blij met het “geweldige nummer”. Hij vindt het goed gezongen, waarop Sjoera gevat vraagt waarom hij dan niet afdrukte? Volgens Regi is het een kwestie van smaak, en hield hij rekening met wat hij zoekt voor de samenstelling van zijn team. Koen vraagt zich af: “Word ik nu warm omdat het Led Zeppelin is wat ik hoor, omdat het rock is, of word ik warm van jou omdat je dat aan het zingen bent?” Hij vindt de auditie niet dreigend genoeg, maar feliciteert Sjoera wel: “Het was absoluut niet slecht, integendeel: het was goed.” Niet erg consequent, toch? “Mijn hart bloedt”, zegt Koen dan ook terwijl Sjoera afdruipt. “Spaatig”, klinkt het bij de familie van de kandidate.

Omphile

Ook het volgend optreden heeft power. De 30-jarige Omphile uit Botswana woont al drie jaar in België, en werkt in de keuken van het ziekenhuis in Lier. Uit dat tengere meisje komt een heel donkere, krachtige stem. Koen gaat overstag, en Regi begint rechtstaand mee te klappen. I Wanna Dance With Somebody van Whitney Houston is natuurlijk geen gemakkelijk opgave, en hoewel de noten soms een beetje naar alle kanten vliegen, heeft Omphile duidelijk veel potentieel. 

Bent drukt niet, want hij weet niet of hij aan Omphiles stem veel toe te voegen heeft. Axelle “vindt sommige krullen de verkeerde kant opgaan”, een nieuwe versie van de klassieker “er was soms een probleem met de tuning”. Koen, die haar naam een paar keer moet vragen en dan een ferme “Om-Pile! Met de P van power!” naar zijn hoofd geslingerd krijgt, vindt dat de zangeres een strénge coach nodig heeft, en hoopt dat ze dat beseft en dan voor hem kiest. En dat doet ze, waarna Koen haar op de podiumtrap vraagt hoe oud ze is. “Ik ben al getrouwd,” antwoordt de nog altijd zenuwachtige Omphile met een enorm verbaasde blik in haar ogen. Haar man draagt zijn superblije vrouw naar buiten.

Charlotte

Charlotte brengt een heldere maar kleurloze versie van Summertime van Lana Del Rey. Ze zingt juister dan Omphile, maar haar optreden mist dan weer wat karakter en power. Maar potentieel heeft ze duidelijk wel, waardoor Regi op het laatste moment nog afdrukt. Tot de verbazing van Charlotte, die aanvankelijk dacht dat niemand haar wou. 

Regi verklaart zijn last-minute-mep met de mededeling dat hij een heel raar gevoel had. “Het was niet honderd procent perfect, maar ge hebt gewoon iets speciaals in uw stem.” Ook Axelle spreekt van een “heel speciale stem” en houdt van Charlottes “supertoffe mentaliteit”. Ze vindt het dan ook “geweldig dat Regi heeft afgedrukt”.

En Charlote, die valt door het dolle heen in de armen van haar vrienden en familie backstage. 

Tom

Tom, die samen met Charlotte in de groep Her Band zit, zegt op voorhand dat hij zijn handen wel eens op zijn rug houdt wanneer hij zenuwachtig is. Animositeit bij de vrienden en familie backstage, want Tom begint effectief met de handen op de rug als een verlegen puppy aan Karma Police van Radiohead. Het slepende nummer laat niet veel ruimte voor een speciale aanpak, maar de geweldige stem van Tom heeft die dan ook niet nodig. Vol in de lage stukken, en in tegenstelling tot veel kandidaten niet schriel in de hoge delen. “Hij staat wel op het podium als een spast”, klinkt het hier in de huiskamer, maar dat zien de coaches gelukkig niet.

Bent houdt van Toms fragiele en kwetsbare stem, en staat klaar met veel goede raad én een clubhuis. Koen hoort voor het eerst “een soort finalist” en Axelle denkt dat zij wel veel songs uit haar platenkast kan halen die Tom kan zingen. Regi begint met te slijmen dat Tom er goed uitziet, maar tevergeefs. Tom gaat voor Bent “omdat ik heel heel grote fan ben van u.” Koen lacht een beetje groen. “Die stond al in de AB he”, mijmert Koen, die meer hoorde dan gewoon een auditie.

Herbeleef

Deze aflevering kan je ook herbeleven in onze fleurige liveblog:

Gesponsorde artikelen