Nog snel op de trein als de deur nog openstaat? Kan binnenkort niet meer

Nog snel op de trein als de deur nog openstaat? Kan binnenkort niet meer

Het is verleidelijk: als het fluitsignaal al gegeven is, nog snel op de trein springen bij de deur die nog openstaat voor de conducteur. Maar het is té gevaarlijk, oordeelde de NMBS en dus komt er een nieuwe vertrekprocedure, die veiliger is voor passagiers. Tegelijk moet de agressie naar treinbegeleiders verminderen. 

Nét te laat en het fluitje al gehoord, en dan toch nog een deur zien openstaan: blijkbaar wekt het behoorlijk wat agressie op. Dat is de conclusie van de NMBS: passagiers die niet meer mogen instappen als de trein technisch gesproken al vertrokken is, het is duidelijk frustrerend. Dus komt er een nieuwe vertrekprocedure voor treinen, want, zo onderstreept Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS, in de Kamer, de oude werkt onveilige situaties in de hand.

Onmiddellijk vertrek

Momenteel blijft er op het moment van vertrek nog even één deur openstaan, tot de trein in beweging komt. Je mag dan niet meer instappen, wat vervelend kan zijn, maar het is ook erg gevaarlijk. Vanaf 10 juni start de nieuwe procedure: dan zullen de deuren onmiddellijk sluiten. “In de meeste gevallen zal de trein onmiddellijk kunnen vertrekken”, verklaart Dutordoir nog.

Dan staan we dus met z’n allen gefrustreerd op het perron, maar het is wel veiliger. De nieuwe procedure is belangrijk voor de NMBS: er kroop al 11 miljoen euro in het ontwikkelen van het nieuwe systeem, een team werkt er al aan sinds 2009. Een ander nieuw systeem werd in Dendermonde geprobeerd, maar afgevoerd in september.

GoPass

Agressie van reizigers naar treinbegeleiders is een voortdurende zorg van de NMBS. Passagiers die een foutje maken (bijvoorbeeld bij het vergeten invullen van een GoPass of RailPass) zijn het vaakst agressief. Ook voor die gevallen wordt naar een oplossing gekeken, zei Dutordoir nog. Ongetwijfeld in combinatie met de afschaffing van meerdere treinbegeleiders per trein in het algemeen. In het buitenland is dat vaak al het geval, maar in België nog niet. Vakbonden spreken over een veiligheidsprobleem.

Gesponsorde artikelen