Nog wat minder ruimte in het vliegtuig: Airbus plaatst voor het eerst 11 zitjes per rij in de A380

Nog wat minder ruimte in het vliegtuig: Airbus plaatst voor het eerst 11 zitjes per rij in de A380

Alsof een vliegtuigstoeltje al niet krap genoeg is, komt vliegtuigfabrikant Airbus met een nieuwe optie met nog smallere zetels. Zo zal er in de nieuwe ‘Budget Economy’-configuratie voor de A380 een extra stoel per rij geplaatst worden, waardoor het totaal uitkomt op 11 zitjes per rij.

Airbus heeft de nieuwe configuratie voorgesteld op de Aircraft Interiors Expo 2015 in Hamburg. Vanaf 2017 zullen luchtvaartmaatschappijen hun toestellen kunnen uitrusten in deze nieuwe configuratie. De A380 is momenteel al het grootste commerciële lijnvliegtuig ter wereld, en met elf stoeltjes per rij kan het toestel dus nog een pak extra passagiers vervoeren.

Het aantal passagiers per vliegtuig hangt sterk af van de configuratie. Zo kunnen er met een A380 van Korean Air ‘maar’ 407 mensen meevliegen, terwijl Air France 538 mensen in de toestellen propt. Maar er hebben al enkele maatschappijen gehint op een volledig toestel in economyklasse, en dan zouden er zelfs 840 mensen in geraken. Al is dat wel met de ’10 zitjes per rij’-configuratie.

De zetels zijn 18 inch (45,72 centimeter) breed, wat echter niet de smalste zetels in omloop zijn. Zo heeft RyanAir toestellen met een zetelbreedte van 17 inch (43,18 centimeter). Een groot verschil is uiteraard wel dat RyanAir voornamelijk korte vluchten uitvoert, terwijl een gigantische A380 traditioneel op lange routes wordt ingezet, waarop de reistijden al snel 10 uur of meer bedragen.

Wij zouden toch liever niet 10 uur op deze manier blijven zitten:

Het verschil tussen eerste klasse en budget economy is groot:

Niet alleen worden de zetels smaller, we krijgen ook steeds minder beenruimte. Terwijl we toch allemaal groter worden dan vroeger. Het Amerikaanse Department of Transportation uit dan ook z’n onrust. De overheid zou veiligheidstesten uitvoeren bij configuraties waarbij de ruimte tussen stoelen 31 inch (79 centimeter) bedraagt, terwijl sommige maatschappijen intussen al maar 28 inch (71 centimeter) tussen de rijen laten.

Dat zou niet alleen tot fysieke ongemakken leiden, maar ook problemen kunnen opleveren bij evacuaties. Bovendien zouden er meer gevallen van ‘air rage’ optreden, het fenomeen waarbij passagiers woest worden voor soms de kleinste pietluttigheden. Met een armleuning van amper 2 centimeter breed, zoals op deze 3-5-3-configuratie van Airbus, kunnen we dat echter wel begrijpen.

Gesponsorde artikelen