“Open die verdomde deur”, riep de piloot luttele minuten vooraleer de Airbus van Germanwings crashte in de Alpen

“Open die verdomde deur”, riep de piloot luttele minuten vooraleer de Airbus van Germanwings crashte in de Alpen

Net voor de crash van de Airbus A320 van Germanwings in de Franse Alpen riep de gezagvoerder nog naar zijn copiloot om “die verdomde deur” van de cockpit te openen. Dat blijkt uit de geluidsopnames van de zwarte doos, die de Duitse krant Bild kon beluisteren.

Volgens de zondageditie van de Duitse krant Bild zijn tijdens de eerste 20 minuten van de fatale vlucht enkel banale en normale gesprekken te horen tussen gezagvoerder Patrick S. en copiloot Andreas Lubitz. Die laatste wordt ervan verdacht zijn gezagvoerder uit de cockpit te hebben buitengesloten, en vervolgens de boordcomputer de opdracht gaf om een dalende lijn in te zetten. Vervolgens stortte het toestel tegen een bergflank in de Franse Alpen te pletter.

“Jij hebt het commando”

Patrick S. legt onder meer aan Lubitz uit dat hij voor het vertrek in Barcelona geen tijd meer heeft gehad om nog naar het toilet te gaan, en dat dus nog zal moeten doen vooraleer de dalende lijn naar Düsseldorf wordt ingezet. Om 10.27 uur vraagt hij aan Lubitz of hij de eerste voorbereidingen voor de landing kan starten, waarop die onder andere “Ik hoop het” en “We zullen zien” antwoordt. Vervolgens bevestigt de copiloot dat zijn gezagvoerder “nu” naar het toilet kan, wat de piloot twee minuten later ook doet. “Jij hebt het commando”, waarna op de geluidsband een stoel die naar achter schuift te horen is.

We zijn intussen 10.29 uur, en het toestel begint aan de daling. Om 10.32 uur proberen de Franse luchtverkeersleiders contact te krijgen met de cockpit, maar Lubitz antwoordt daar nooit op. Ongeveer op hetzelfde moment klinkt in het vliegtuig een kort alarm, al schrijft Bild niet waar dat alarm exact voor dient. Daarop volgt een slag, vermoedelijk van de piloot die op de cockpitdeur bonkt, aangezien daarop “In godsnaam, open de deur”, te horen is. De gezagvoerder werd buitengesloten door de copiloot, aangezien die eerste normaal gezien met een pincode de deur moet kunnen openen als er geen reactie uit de cockpit komt.

“Open die verdomde deur”

Een drietal minuten gaan voorbij vooraleer er opnieuw slagen op de deur van de cockpit te horen zijn. Bild schrijft dat toe aan de piloot die met een bijl de cockpitdeur probeert te forceren. Omstreeks 10.37 uur klinkt er nogmaals een alarm in het toestel, wanneer het toestel zich op een hoogte van 5.000 meter bevindt. Dat is amper 2.000 meter boven de hoogste bergtoppen in de buurt. “Open die verdomde deur”, schreeuwt de commandant vanachter de gesloten deur.

Om 10.38 uur lijkt de gezagvoerder in te zien dat de deur niet meer zal geopend worden. Enkel de ademhaling van copiloot Andreas Lubitz is nog te horen. Twee minuten later raakt de Airbus een bergtop, waarop de passagiers beginnen te schreeuwen. Het zijn de laatste geluiden die door de zwarte doos van het vliegtuig geregistreerd werden, vooraleer de Airbus luttele momenten later tegen een bergflank te pletter vliegt.

Gesponsorde artikelen