Left Right
scrollTop top

Prille techromance: PayPal heeft interesse in Pinterest


© r: Dan Schulman / bron: Isopix

Betalingsbedrijf PayPal overweegt uit te breiden naar sociale media met een overname van Pinterest; een platform dat dienst doet als digitaal prikbord voor afbeeldingen. Pinterest heeft een marktwaarde van zo’n 38 miljard dollar, PayPal is dan weer 282 miljard dollar waard.

Het in San Jose, Californië gevestigde PayPal heeft onlangs Pinterest benaderd over een mogelijke deal, volgens ingewijden in de Wall Street Journal en Bloomberg.

De bedrijven zouden een prijs van rond de 70 dollar per aandeel besproken hebben. Dat zou Pinterest waarderen op ongeveer 45 miljard dollar voor het hele bedrijf, inclusief de klasse B-aandelen.

One-stop shop

De gesprekken zijn in een vroeg stadium en leiden mogelijk nog niet tot een overeenkomst. Maar het zou sowieso de grootste overname zijn die PayPal ooit heeft gedaan, na de aankoop van Honey Science vorig jaar voor 4 miljard dollar.

PayPal is als een van dé winnaars uit de coronacrisis gekomen. Met de recent gelanceerde app hoopt de betaaldienst een nog prominentere plek in het dagelijkse leven van zijn gebruikers te veroveren. Onder leiding van CEO Dan Schulman wil PayPal evolueren naar een one-stop shop voor alles wat te maken heeft met winkelen en financiën, vergelijkbaar met de Chinese bedrijven Alipay en WeChat.

Het betalingsbedrijf is zinnens om een keur aan nieuwe diensten toe te voegen aan zijn vernieuwde app, waaronder hoogrentende spaarrekeningen, diensten voor het verzilveren van cheques en mogelijkheden voor het beleggen in aandelen.

Vastpinnen

De interesse van PayPal komt op een gecompliceerd moment voor Pinterest. Het socialemediabedrijf kondigde deze maand aan dat medeoprichter Evan Sharp, die de leiding had over de ontwerp- en productteams, zijn functie neerlegt. Het heeft ook te maken met een aantal beschuldigingen van voormalige werknemers dat Pinterest vrouwelijke werknemers discrimineerde.

Pinterest ging in 2019 naar de beurs met een beursgang die het bedrijf waardeerde op iets meer dan 10 miljard dollar. Het aandeel sloot vrijdag op 58,06 dollar, wat het bedrijf een marktwaardering geeft van zo’n 38 miljard dollar.

Leden van Pinterest kunnen afbeeldingen die ze op het web vinden ‘vastpinnen’ en rangschikken op thema, om bijvoorbeeld inspiratie op te doen voor verbouwingen aan het huis. Net als de meeste andere socialmediabedrijven verdient het bedrijf het meeste aan adverteerders.

Dagelijkse activiteit van de consument

Hoewel het nieuws initieel voor wat verwondering zorgde, erkende toch één analist op Wall Street het potentieel ervan: “We zien dat technologiebedrijven steeds meer met elkaar concurreren om consumenten te bedienen met functies op het gebied van entertainment, informatie en handel,” zei Michael Morris, analist van Guggenheim Securities, tegen Yahoo Finance.

“Hoe dieper een bedrijf kan doordringen in de dagelijkse activiteit van een consument (denk aan Amazon dat tv-programmering, reclameboodschappen, home hub interactiviteit en productlevering aanbiedt), hoe meer economische waarde op lange termijn dat bedrijf potentieel uit zijn relatie kan halen,” klonk het nog.

Apps willen dus de consument een ervaring bieden die alsmaar meer dingen gaat omvatten.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…