Pixar-baas over zijn succes: “Mislukken, mislukken, mislukken”

Pixar-baas over zijn succes: “Mislukken, mislukken, mislukken”

“Als je aan iets nieuws begint, ga je fouten maken. Als je geen fouten maakt, ben je gewoon of jezelf of anderen aan het nadoen”, zegt Ed Catmull. De Pixar-topman komt met een enorm verfrissend en ontwapenend boek, Creativity, Inc., waarin hij een warm pleidooi voor het verwelkomen van mislukkingen voert.

In een zwevend kasteel wonen een koning en zijn twee zonen, die elkaar niet kunnen uitstaan. Op een dag belanden de twee zonen per ongeluk op de grond terwijl het kasteel weg zweeft. Op hun tocht terug naar het kasteel ontmoeten ze een grote vogel die hen opnieuw naar boven helpt. Dat was het originele concept voor Up, dat door de bazen van Pixar vakkundig de grond werd ingeboord. “Niet interessant genoeg en niemand kan zich in de personages inleven”, luidde het verdict. Hoe werd de animatiefilm dan toch zo’n succes? Ed Catmull beschrijft het allemaal in zijn nieuwe boek Creativity,Inc.

“Alleen die titel en de grote vogel hebben we gehouden, de rest was absoluut de moeite niet waard”, vertelt Catmull. “We bleven het script veranderen en veranderen, tot de film uiteindelijk zijn hart vond.” En het hart van de film bleek geweldig hard te kloppen. Up behaalde wereldwijd een opbrengst van maar liefst 731 miljoen dollar (528 miljoen euro)! Daarmee is de animatiefilm een perfect voorbeeld van de filosofie van Pixar en Catmull: om je creativiteit ten volle te kunnen benutten, moet je eerst keihard op je bek gaan.

Getty Images
Giphy

Het concept mislukking op z’n kop

Een open houding ten opzichte van creativiteit en mislukking, dat haalt volgens Catmull het beste naar boven in zijn team. “Ik geloof dat iedereen creatief kan zijn, maar er zijn enkele barrières. Onzekerheid en angst om fouten te maken zorgen ervoor dat mensen niet creatief durven te zijn. Dus moet je hen het gevoel geven dat het veilig is om je eigen mening te zeggen en dat het geen kwaad kan om fouten te maken.”

Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat dan? “Er bestaan twee opvattingen over wat mislukking is. Ten eerste is mislukking iets dat een noodzakelijk onderdeel vormt van een leerproces. De tweede opvatting krijgen we al mee van in school: als je in school faalt, heb je het compleet verpest. Dat denken zet zich ook door in het latere leven. Als je op het werk een fout begaat, krijg je vaak een hoop shit over je heen, en dus durft niemand nieuwe dingen uit te proberen.”

Random House

Moeizaam proces

Elke nieuwe film is voor Pixar een proces van lange adem. ” Je wil niet weten hoe vaak we het verhaal van Monsters Inc. hebben aangepast, wetende dat elke mislukking een stap dichter bij de ultieme animatiefilm was. De film zou oorspronkelijk over een 30-jarige man gaan, die te maken krijgt met een groep monsters die alleen hij kan zien. Het duurde een eeuwigheid vooraleer we tot het ultieme concept kwamen: een universum vol monsters wiens taak het is om kinderen bang te maken”, legt Catmull uit.

“De crew ziet elke mislukking als een nieuwe kans, een idee dat hen tot een betere oplossing zal leiden. Dat is de sleutel tot ons succes. Als mensen experimenteren als noodzakelijk en productief zien en niet als frustrerend en tijdsverlies, dan houden ze van hun werk, ook al is het soms teleurstellend.”

“Bij Pixar streven we ernaar zo goed mogelijke concepten te bedenken, ook al zijn ze niet van de eerste keer in orde. Dat is volgens mij de enige manier om iets te creëren dat absoluut noodzakelijk is voor creativiteit: een cultuur waarin nieuwe ideeën en de mislukkingen die daaraan vast hangen met open armen worden ontvangen.”

Pixar
Bron: Buzzfeed

Gesponsorde artikelen