Plus size model? Ophef rond “zwaarste model ooit” van Calvin Klein

Plus size model? Ophef rond “zwaarste model ooit” van Calvin Klein

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan rond een nieuwe reclamecampagne van Calvin Klein. Daarin draaft model Myla Dalbesio op, en met haar ‘size 10’ of maatje 40 wordt ze in de markt gezet als ‘plus size model’. 

De marketingcampagne van Calvin Klein heeft alvast één doel bereikt: enorm veel mensen hebben de campagne gezien. Maar niet meteen omwille van de kledij, maar eerder door de ophef rond de manier waarop model Myla Dalbesio in de markt gezet wordt. Ze wordt namelijk een “plus size model” genoemd, een model met een maatje meer zeg maar.

Goed, Dalbesio is duidelijk geen size zero, maar dat is dan ook helemaal geen correcte representatie van de gemiddelde vrouw. De reacties op onder meer Twitter zijn dan ook duidelijk: “werkelijk een WTF-moment”, of “als zij plus size is, ben ik een olifant”. 

“Goed in het midden”

Dalbesio zelf reageert dat ze eigenlijk blij is dat het grote publiek haar normaal vindt. “Ik heb eindelijk mijn plaats gevonden in de mode-industrie. Goed in het midden. Niet te mager, niet te dik” Maar ze wil tegelijk ook haar werkgever Calvin Klein beschermen: “Ze hebben deze campagne niet geïntroduceerd om te choqueren. Ze hebben voor één keer zelfs gewoon een ‘normaal meisje’ in hun reclamecampagne opgenomen.”

En dat klopt ook, want Calvin Klein heeft Dalbesio nooit echt “plus size” genoemd. Nee, dat is wat de mode-industrie ervan maakt. De hele ophef startte dan ook na het artikel van Elle Magazine, over deze “plus size modeling star”. Dat artikel is na de hetze trouwens volledig herschreven.

Gesponsorde artikelen