Prins Harry kritisch over sociale media: “Ze creëren een haatcrisis”

prince Harry
EPA

In een opiniestuk voor het Amerikaanse tijdschrift Fast Company heeft de Britse prins Harry zich erg kritisch geuit over sociale media, die volgens hem haat aanwakkeren. De hertog van Sussex vraagt bedrijven om hun online marketingcampagnes te herbekijken.

In het opiniestuk richt prins Harry zich tot bedrijven en hun marketingcampagnes op sociale media. “Het digitale landschap is ziek en bedrijven zoals het uwe hebben door financiering en andere ondersteuning bijgedragen tot een haatcrisis, gezondheidheidscrisis en zelfs vertrouwenscrisis”, schrijft hij. Samen met zijn vrouw Meghan Markle heeft de prins aan enkele grote bedrijven, ondernemers en marketingbureaus gevraagd om hun steun en bijdrage aan online platforms te herzien. Het koppel hoopt een positievere boodschap te kunnen brengen op sociale media.

Verdeeldheid

“We hebben de kans om het beter te doen en de digitale wereld opnieuw te creëren door naar het verleden te kijken en dat te gebruiken om onze toekomst te vormen”, schrijft Harry verder. “Het kan geen toeval zijn dat de opkomst van sociale media gepaard gaat met een wereldwijde toename in verdeeldheid. De algoritmes van sociale media kunnen mensen overtuigen van radicalisering.”

“Telkens wanneer je klikt, komen ze meer over jou te weten. Je persoonlijke informatie wordt geruild voor dollars. De prijs die we allemaal betalen is veel hoger dan hij lijkt. Waar normaal gesproken wij de consumenten zijn die een product kopen, zijn wij in deze digitale wereld degene die het product zijn.”

Nog veel werk

“Het internet liet ons samenkomen. We zijn nu onderdeel van een zenuwcentrum dat onze goede aard toont, maar te vaak ook onze slechte kant uitvergroot en aanwakkert. We kunnen en moeten platforms aanmoedigen zichzelf opnieuw op een meer verantwoordelijke en medelevende manier in te richten. De wereld zal dat voelen en we zullen er allemaal van profiteren”, zegt prins Harry.

Het koppel startte in juni al een campagne om haat op sociale media te bannen. Het begin van die campagne viel samen met de Stop Hate for Profit beweging, die bedrijven aanspoort om meer positieve boodschappen de wereld in te sturen en zich vooral richt op Facebook. “We hebben nog veel werk voor de boeg en er is niet veel tijd meer. We moeten nu veranderen.”

Gesponsorde artikelen