Project Spark Bèta: een voorproefje van Microsofts nieuwste gamemaker

Project Spark Bèta: een voorproefje van Microsofts nieuwste gamemaker

Heb je je eigen idee van wat de ideale game moet zijn, maar geen idee hoe eraan te beginnen? Dan zit je bij Project Spark op de juiste plaats. Dit spel is een gamemaker die je toestaat om met erg uitgebreide tools je eigen videogames te programmeren. Wie het volledige spel wil spelen moet nog enkele maanden wachten, maar de bèta is al open voor het publiek. Een kijkje op wat ons te wachten staat.

Leren programmeren

Het doelpubliek van Project Spark is niet meteen duidelijk. Op het eerste gezicht zou je denken dat het een jong publiek wil aantrekken. De graphics lijken geplukt uit een Pixarfilm, en het spel wordt begeleid door een verteller die klinkt alsof hij net een overdosis Prozac in zijn oogbol heeft gespoten. De presentatie heeft een hoog Ketnetgehalte, maar dat is buiten de gameplay gerekend. Project Spark probeert om zijn programmeertools zo visueel en intuïtief mogelijk te maken, maar het is onwaarschijnlijk dat de gemiddelde koter ermee zal kunnen omgaan.

Door de complexiteit van het programmeren is het spel niet al te toegankelijk, maar eens je de basisprincipes begrijpt kan je veel kanten uit. Ieder object in Project Spark heeft een ‘brain’ dat je kan programmeren zoals je wilt. Wil je een bloem doen dansen? Een vis leren boogschieten? Een zwaard maken van brandende eekhoorns? Het kan allemaal. Door de uitgebreide programmatie-opties boet het spel misschien in aan toegankelijkheid, maar de mogelijkheden die ze bieden zijn niet te overtreffen.

Absolute vrijheid, tot op zekere hoogte

Wanneer ik de editor opende vroeg de verteller me wat de setting zou zijn voor mijn meesterwerk. Het leek me leuk om een Breaking Bad-simulator te maken, dus koos ik voor de woestijn. Zodra ik de optie aanklikte werd ik doorverwezen naar de store, waar een schermpje me er attent op maakte dat het woestijnpakket tienduizend experience points kostte. Zoveel had ik er niet, dus ik sloot de store en koos de enige gratis optie: een sprookjesbos. Minder geschikt voor een Breaking Bad-simulator, maar een spel met ridders en dwergen in drugkartels kon ook leuk zijn. Alles ging goed, tot ik mijn eerste burcht wou plaatsen en weer werd doorverwezen naar de store. Het pakket om kastelen te bouwen kostte eveneens tienduizend punten. Zo kwam ik nergens.

Na het spel twee uur te spelen had ik slechts achthonderd experience points. Misschien dat het tempo waaraan je punten verdient verhoogt naarmate je vordert in het spel; maar daar lijkt het niet op. Wie geen twintigtal uren wil besteden aan het verzamelen van experience points kan ook echt geld gebruiken om objecten te kopen. Een populair concept in de gamewereld, maar het stoort dat de te betalen objecten in hetzelfde menu staan als wat gratis is. Hierdoor is het erg onoverzichtelijk om te weten welke objecten je mag gebruiken en welke niet.

Andere spelmodi

De creatietool is niet de enige spelmodus in Project Spark. Er is ook de spelmode crossroads, waarin je de rol opneemt van een avonturier die spelenderwijs een gamewereld creëert. Leuk concept, maar momenteel zijn de keuzes puur cosmetisch. Het maakt niet uit of je je held op een queeste stuurt om een graal te zoeken of een stuk kaas wanneer de gameplay in beide gevallen hetzelfde blijft. Hopelijk zullen de opties in de finale versie wat uitbreiden.

Project Spark laat je ook toe de games van andere mensen te spelen en te bewerken. Momenteel is de community redelijk beperkt, dus het is afwachten tot de officiële release of de user-made content de moeite zal zijn. Voorlopig is dat niet het geval. Af en toe stoot je op een curiositeit, maar de echt goede games zijn zeldzaam. Het is wel verfrissend om te zien hoeveel verschillende genres er zijn. Van shooters en actiegames tot flight simulators en puzzels: het kan allemaal.

Het is wel verfrissend om te zien hoeveel verschillende genres er zijn. Van shooters en actiegames tot flight simulators en puzzels: het kan allemaal.

Xbox vs pc

Project Spark is gratis voor iedereen die eigenaar is van een Xbox One, een Xbox 360 of een pc met Windows 8, maar afhankelijk van het platform zijn er verschillen. Zo kunnen de Xbox-gebruikers hun spelfiguren animeren door zelf bewegingen te registreren met de Kinect. Een leuke feature, al moeten we hopen dat het aantal obscene gebaren beperkt zal blijven.

Pc-gamers moeten weten dat de controls van het spel gemaakt zijn voor mensen met een qwerty-toetsenbord. Je kan deze niet anders instellen, dus wie een azerty toetsenbord heeft zal een andere manier moeten zoeken om het spel te spelen. Gelukkig is de rest van de besturing erg vlot. Het kost weinig moeite om het spellandschap te kneden in de meest onmogelijke vormen. Toch zullen Xbox-gebruikers door de extra features waarschijnlijk de beste spelervaring krijgen.

Conclusie

Is Project Spark de moeite? Absoluut. Het probeert iets nieuws, wat in deze tijd van sequels en reboots altijd aan te moedigen valt. Momenteel is het spel verre van perfect, maar daarom is het ook een bètaversie. Er zijn tal van geplande ontwikkelingen, en zelfs met de beperkte content kan een creatieve geest er uren plezier aan beleven. Kortom: een aanrader voor elke (aspirant-)gamedesigner.

Kan je niet wachten op de officiële release? Schrijf je dan in voor de bèta op https://joinprojectspark.com/

Ruben De Keyzer

Gesponsorde artikelen