Ratchet & Clank: Lombax to the future

Ratchet & Clank: Lombax to the future

De nieuwe Ratchet & Clank is een game, gebaseerd op een oudere game waarop dan weer een film gebaseerd is die ook mee aan de basis ligt van deze nieuwe titel. Dat klinkt als een nodeloos ingewikkeld en vermoeiend recept voor een snel afgehaspelde cash-grab van een spel, maar deze reboot/filmgame/best-of is gelukkig allesbehalve dat.

Het concept van een game-gebaseerd-op-de-blockbuster kent iedereen ondertussen. En meestal doet het ook een gezond aantal alarmbellen afgaan in het hoofd van de net iets kritischere gamer. Want hoewel de trend de laatste jaren heel, héél langzaam aan het keren is met titels als Mad Max en Shadow of Mordor, staan ze helaas nog al te vaak garant voor haastig in elkaar geflanste meuk.

Het omgekeerde was al helemaal ondenkbaar: een filmgame die zowaar op alle fronten de film overtreft. En toch is dat net wat deze -alweer vijftiende!- Ratchet & Clank is geworden: een terugkeer naar de gloriedagen van de 3D-platformer die er zowaar beter uitziet dan de film (en gelukkig een pak minder irritant is).

Spel overklast film

Dat het spel de film overklast, ligt natuurlijk grotendeels aan de aard van het lombaxje. Dit is dan ook geen filmgame pur sang, maar tegelijkertijd ook een reboot van de franchise. De originele Ratchet & Clank uit 2002 kreeg al een HD-jasje toen in 2012 de eerste drie spellen geremastered werden voor de PS3, maar deze versie gaat nog verder dan een simpele grafische opblinkbeurt.

Niet dat de graphics ‘zomaar’ opgewaardeerd zijn, integendeel: dit is zonder overdrijven één van de allermooiste games die je momenteel in huis kan halen en Insomniac toont dat de PS4 toch echt wel een verdomd krachtige console is. Dit is Pixar-kwaliteit in speelbare vorm. Het origineel is daarenboven flink uitgebreid met gloednieuwe wapens, extra planeten en gameplay-elementen die pas in latere delen opdoken. Ook het verhaal is aanzienlijk uitgediept, met een glorievolle hoofdrol voor ieders favoriete space-loser Captain Quark.

Onmiddelijk vertrouwd

Maar ondanks alle welkome vernieuwingen, voelt de Ratchet & Clank onmiddellijk vertrouwd aan voor wie al ooit een spel uit de reeks gespeeld heeft (met een paar leuke knipogen en inside jokes) zonder nieuwkomers af te schrikken. De controls zijn nog altijd superstrak, het platformen verloopt heerlijk vlot en de actie is nog altijd gevarieerd en van topniveau. En dat allemaal samen zorgt ervoor dat je van begin tot eind met een smile zal zitten spelen, want bovenal bewijst Insomniac dat ze nog altijd donders goed weten wat een game gewoon fún maakt.

Het reizen tussen diverse planeten, het surfen op rails met je magneetschoenen, puzzels oplossen met Clank,… Alles is in de eerste plaats bij gebrek aan een beter woord echt enorm plezant. En dat is een factor die gamemakers tegenwoordig al te vaak lijken te vergeten, in de race naar zo somber en serieus mogelijke blockbuster titels.

In voetsporen van zowel Ratchet als Clank

Voor wie niet vertrouwd is met Ratchet & Clank: in het spel sta je afwisselend in de voetsporen van de lombax (een soort ruimtekat/cavia/wasbeer) Ratchet en zijn robot kompaan Clank die willen toetreden tot de Galactic Rangers onder leiding van Captain Quark, maar zoals dat gaat door omstandigheden plots het hele universum moeten redden.

Dat laatste doet Ratchet in de eerste plaats door zo veel mogelijk vijandige aliens aan gort te meppen en schieten met de meest absurde wapens. De Groovitron bijvoorbeeld, een bom die het slagveld plots verandert in een discovloer waarop je vijanden zich letterlijk te pletter dansen. Of de speciaal voor dit spel bedachte Pixelizer, die de HD-textures van al wie erdoor geraakt wordt terugschroeft naar 8-bit pixels.

Aan sidequests dus geen gebrek

Alle wapens zijn bovendien te upgraden met behulp van de bouten die als geld dienst doen en overal overvloedig aanwezig zijn. Clank pakt het dan weer bedachtzamer aan, met levels die meer op puzzels en euh… weglopen gericht zijn. Het verhaal brengt je op verschillende planeten, de ene nog exotischer dan de andere, die allemaal bevolkt worden door hun eigen, vaak vijandige fauna en een handvol andere personages die allemaal wel iets willen van de helden.

Aan sidequests dus geen gebrek, en die gaan van een bepaald aantal aliens uitschakelen tot hoverboardraces winnen of met je ruimteschip een invasie tegenhouden. Door die grote variatie in missies wordt het spel geen seconde saai, en bovendien wacht er je na het einde nog een extra uitdaging in de vorm van de Challenge Mode, zeg maar New Game+ waarbij je het avontuur opnieuw begint, maar met taaiere vijanden en gelukkig ook nog krachtigere wapens.

Conclusie: 9/10

Het debuut van Ratchet & Clank op de PS4 is een overdonderend indrukwekkend spel geworden dat op elk gebied uitblinkt. De graphics zijn fenomenaal: screenshots doen het spel amper recht aan, dit moet je gewoon in beweging zien. De stemmen van de personages (vertolkt door de acteurs uit de film), de muziek en geluidseffecten perfect en de speelse humor en kleurrijke werelden zorgen ervoor dat het spel nooit verveelt. Insomniac Games heeft schijnbaar vanuit het niets een krachttoer uitgehaald die hopelijk het begin is van een hele reeks nieuwe avonturen van het geinigste duo ruimtehelden in videogameland.

Gesponsorde artikelen