“Rekeningrijden doet verkeer met 5,5 procent afnemen”

“Rekeningrijden doet verkeer met 5,5 procent afnemen”

De eerste resultaten van het proefproject voor rekeningrijden zijn positief. Dat blijkt uit een rapport dat Le Soir heeft kunnen inkijken. In totaliteit zou een kilometerheffing tot 5,5 procent minder verkeer leiden, in de stad loopt dat zelfs op tot 8 procent.

Eerder dit jaar reden zo’n 1.200 proefpersonen enkele weken met een special toestel in hun wagen rond. Dat toestel registreert op welke tijdstippen een gebruiker rijdt, en welke wegen worden gebruikt. Afhankelijk van die twee verschillende data wordt een prijs berekend die per gereden kilometer betaald moet worden. Het is een proefproject dat moest nagaan of het een mogelijke vervanger voor de wegenbelasting zou betekenen, en of rekeningrijden een invloed op de files zouden hebben.

Minder verkeer

De eerste resultaten die Le Soir heeft kunnen inkijken, zouden positief zijn. De gemiddelde autobestuurder zou wel degelijk rekening houden met de duurdere tijdstippen, en op die manier zouden onze wegen tijdens de spitsuren ontlast kunnen worden. Rekeningrijden zou in de praktijk leiden tot 5,5 procent minder autoverkeer, een cijfer dat in de stad zou kunnen oplopen tot 8 procent.

Dat komt omdat mensen meer over hun trajecten nadenken als ze een teller live zien meelopen. Werknemers met glijdende uren gaan al sneller hun begin- en eindtijden aanpassen aan de files, zij met alternatieven gebruiken makkelijker trein, tram en bus. Het is nu aan de nieuwe regering om het voorstel op tafel te gooien, maar het is onduidelijk of het er ook komt. Er zijn namelijk heel wat tegenstanders omwille van de hoge tarieven. In de stad zouden we tijdens de spits 9 cent per kilometer betalen, op snelwegen 5 cent en elders 6,5. Buiten de spitsuren worden de bedragen gehalveerd, tussen 22 en 5 uur worden de bedragen zelfs geschrapt.

Gesponsorde artikelen