Rusland lanceert nieuwe frisdranken om Coca-Cola te vervangen

De Russische drankenproducent Ochakovo gaat alternatieve frisdrankmerken maken ter vervanging van Coca-Cola, Fanta en Sprite. Dat bericht The Moscow Times.

In maart kondigde The Coca-Cola Company, net als vele westerse bedrijven, zijn vertrek uit Rusland aan. Het bedrijf verkocht er zijn eerste dranken in 1980 en begon in 1992 ook met de productie ervan in Rusland. 7.000 mensen zouden er dit jaar nog tewerkgesteld geweest zijn.

Volgens de Russische website van The Coca-Cola Company was de bijdrage van het bedrijf aan de Russische economie in 2018 goed voor 0,2 procent van het bbp, of meer dan 195 miljard roebel.

Ook PepsiCo schortte in maart de productie en verkoop van zijn frisdranken in Rusland op. “Wij kondigen de opschorting aan van de verkoop van Pepsi-Cola en onze wereldwijde drankmerken in Rusland, waaronder 7Up en Mirinda. Ook zullen wij kapitaalinvesteringen en alle reclame- en promotieactiviteiten in Rusland opschorten”, zei PepsiCo-CEO Ramon Laguarta in een verklaring.

CoolCola

De ruimte die op de Russische frisdrankmarkt is vrijgekomen, zou nu drankenproducent Ochakovo ertoe hebben aangezet om enkele namaakfrisdranken te maken. Als alternatief voor Coca-Cola komt er CoolCola, in plaats van Fanta komt er Fancy en in plaats van Sprite komt er Street.

Qua uitstraling zouden de drie nieuwe producten alleszins veel op die van The Coca-Cola Company lijken.

Ochakovo werd in de Sovjetperiode in 1978 opgericht. Het produceert onder meer de traditionele Russische kvas, een licht koolzuurhoudende en niet- tot licht alcoholische drank, en de honingdrank Medovukha.

Ochakovo is echter niet de eerste die een namaakproduct van de westerse frisdranken sinds de oorlog in Oekraïne probeert na te maken.

In april zou de Slavda Group met hun Grink Cola in een poging hebben gedaan om de harten van de Russische liefhebbers van frisdrank te veroveren. En in mei lanceerde de Syktyvkarpivo-brouwerij in de Noord-Russische regio de frisdrank Komi Cola, genoemd naar de regio waar het gemaakt is.

Dat waren beide geen succesverhalen. Consumenten zouden namelijk geklaagd hebben dat de frisdranken minder zoet en niet zo koolzuurhoudend waren.

(jvdh)

Meer
Lees meer...