SEO is net zoals tuinieren

Wanneer vrienden, familie of kennissen vragen wat we doen, komt vaak de logische vraag, wat is SEO? In deze blogpost ontdek je dat SEO in feite heel wat gelijkenissen vertoont met tuinieren. Trek je laarzen aan en stap mee in het verhaal van Online Marketing Monkey.

Een goed plan

Wie droomt van een prachtig aangelegde tuin, neemt daarvoor soms een tuinarchitect(e) onder de arm. Eerst gaan ze samen de doelen bepalen die ze voor ogen hebben. Daarbij gaan ze ook de grote blokken aanduiden waaruit de tuin zal worden opgebouwd.

Bij SEO (Search Engine Optimization) beginnen we ook met het opmaken van een uitgebreid en goed SEO-plan.

Daarbij starten we met een grondig zoekwoordenonderzoek. Daaruit leren we welke zoekwoorden we zeker op de website willen hebben. Het is net op basis van de daaraan gekoppelde zoektermen dat we bezoekers op de respectieve pagina’s willen laten landen. In deze fase gaan we ook goed nadenken over welke types content we op de website zullen plaatsen.

Een goede bodem

Eens we een goed SEO-plan hebben, willen we er zeker van zijn dat de zoekwoorden en de contenttypes die we eerder bepaald hebben een goede voedingsbodem hebben, waardoor ze de kans krijgen om uit te groeien tot vaste waarden in de zoekresultaten.

We willen er met andere woorden zeker van zijn dat de zoekrobots die de pagina’s op het internet crawlen en indexeren, makkelijk hun weg vinden richting de content en zoekwoorden op de website. Wat voor de door onze getargete zoekwoorden, resulteert in een goede weergave in de zoekresultaten.

Zo zorgen we er onder meer voor dat de URL-structuur en navigatiestructuur logisch en helder zijn opgebouwd, maar evengoed een goede SEO-sitemap zal ons helpen bij dit streven. Dat laatste kan je binnen deze metafoor zien als het tuinpad waarlangs je doorheen de tuin geleid wordt.

Zaaien

We hebben al ons SEO-plan gemaakt en een op SEO-vlak goed gestructureerde website als raamwerk opgezet. Nu is het tijd om onze handen vuil te maken en onze content en zoekwoorden te planten.

We gaan ervoor zorgen dat iedere pagina target op één uniek en specifiek zoekwoord.

Bekijk het alsof je aan de zoekrobots die jouw website crawlen zou willen duidelijk maken dat de ene pagina op de website uitsluitend over bomen gaat, waar een andere pagina specifieke informatie over bloemen bevat. Dan weten die robots ook dat ze jouw pagina met als zoekwoord ‘bomen’ met een gerust gemoed kunnen tonen aan iemand die op die term zoekt in Google.

Meststoffen

Een ervaren tuinier kent het belang van bemesting voor de optimale groei van alle geplante goed.

Zo weet ook elke ervaren SEO-specialist dat de geplaatste content, de zoekwoorden en de daaraan gekoppelde pagina’s wel wat extra meststoffen kunnen gebruiken.

Online marketeers zien daarbij Domain en Page Authority als een belangrijke factor voor het goed presteren in de zoekresultaten. Die hebben op hun beurt heel wat verschillende voedingsstoffen nodig. Eén heel belangrijke meststof voor de autoriteit van jouw website is het aantal kwalitatieve websites die naar jouw website linken. Linkbuilding is een SEO-aspect dat soms onvoldoende aandacht krijgt, maar heel belangrijk is voor een goede SEO.

Voor de zoekrobots is het feit dat een website met een hoge autoriteit linkt naar een pagina op een andere website, een indicatie dat die laatste ook heel relevante content aanbiedt, wat zich mogelijk vertaalt in een hogere page authority en een betere weergave in de zoekresultaten.

Onkruid wieden

Wie een tuin heeft, weet dat het onderhoud ook heel wat werk vergt. Voor wie een website heeft en goed wil blijven scoren in onder meer de zoekresultaten is dat niet anders. Ook zoekrobots houden van een goed onderhouden website, waar regelmatig iets nieuws te vinden is en oude niet langer relevante content verwijderd is.

Probeer dus om de content op jouw website regelmatig te vernieuwen. Op die manier zullen de zoekrobots jouw pagina’s blijven oppikken als relevant genoeg om weer te geven in de zoekresultaten.

Indien je nooit iets wijzigt, zal je op lange termijn in de zoekresultaten overwoekerd worden door pagina’s met dezelfde zoekwoorden, die wel regelmatig wieden.

Een continue zorg

Zo zal je op regelmatige basis moeten kijken in onder meer Google Analytics en andere tools om na te gaan hoe jouw pagina’s en de respectieve zoekwoorden presteren. Op die manier zal je inzicht krijgen in waar je eventueel moet bijsturen. Niet te vergeten, zoals hierboven aangegeven, ‘plant’ regelmatig nieuwe content op jouw meest relevante pagina’s. Zo kan je eventueel een blogpagina aanmaken, waarop je heel regelmatig een post plaatst over voor jouw website relevante topics.

Indien je je nog eens de vraag stelt, wat is SEO? Wij helpen jou graag met het opmaken van een SEO-plan, van het aanplanten tot het regelmatige onderhoud van jouw SEO-tuin.

Meer
Lees meer...