De muziekapplicatie Shazam, inmiddels in handen van het technologieconcern Apple, heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. Er worden met behulp van Shazam nu immers meer dan een miljard songs per maand opgeroepen. Dat heeft Apple meegedeeld.
Sinds de oprichting van Shazam negentien jaar geleden, is inmiddels al meer dan 50 miljard keer naar een song gevraagd. Daarbij kwamen in totaal meer dan 51 miljoen verschillende uitvoeringen aan bod.
T. Rex
Shazam werd begin deze eeuw gelanceerd door de ontwikkelaars Chris Barton, Philip Inghelbrecht, Avery Wang en Dhiraj Mukherjee. De applicatie biedt zijn gebruikers de kans om aan de hand van korte fragmenten songs of films te herkennen. De eerste oproep die Shazam van een gebruiker te verwerken kreeg was “Jeepster” van T. Rex, een Engelse glamrock-groep uit het begin van de jaren zeventig van de voorbije eeuw.
Het succes van Shazam heeft een constante versnelling gekend. De applicatie deed er tien jaar over om een trafiek van één miljard songs te bereiken. Nog eens tien jaar later is echter de grens van 50 miljard songs gepasseerd.
Vooral na de lancering twaalf jaar geleden van de App Store van Apple, waar Shazam kon worden gedownload, kon een sterke versnelling worden opgetekend. Momenteel heeft de applicatie ongeveer 200 miljoen actieve gebruikers per maand. “Dance Monkey” van Tones and I is volgens Apple de song die op Shazam het vaakst wordt opgeroepen.
Magie
Apple zelf zag ook heel wat mogelijkheden in Shazam. Drie jaar geleden werd de applicatie door Apple voor een bedrag van ongeveer 400 miljoen dollar overgenomen. “Shazam is een synoniem voor magie”, merkt Oliver Schusser, vicepresident van Apple Music, op.
“Aan de fans biedt Shazam de mogelijkheid om nagenoeg onmiddellijk een song te herkennen. Voor muzikanten betekent de applicatie een uitgelezen mogelijkheid om door een nieuw publiek te worden ontdekt. Met een trafiek van één miljard songs per maand is Shazam dan ook een van de meest populaire muziekapplicaties in de wereld.”
Shazam is volgens waarnemers ook een spiegel van de evolutie in de muziekindustrie gebleken. In eerste instantie leidde een oproep tot Shazam immers geregeld tot de aankoop van een download. Inmiddels wordt de applicatie echter vooral aan streams gelinkt.
(tb)