In het kort
- Oproepen naar Awel daalden in 2024 met 22 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
- Relaties met ouders bleven het meest besproken thema, met 24 procent van alle gesprekken.
- Discussies over gevoelens van bezorgdheid of verdriet waren goed voor 19,8 procent van de gesprekken.
In 2024 zag Awel, de gratis en anonieme luisterlijn voor kinderen en jongeren, een significante daling in het aantal gesprekken. Vergeleken met 2023 was er een afname van 22 procent in oproepen, met 346.675 ontvangen gesprekken in 2024, tegenover 444.510 in 2023. Dat schrijft HLN.
Sinds 2021 is een daling van oproepen waargenomen, wat mogelijk wijst op een piek tijdens de COVID-19-pandemie. Deze cijfers omvatten alle communicatiekanalen, zoals telefoongesprekken, e-mails en chatsessies, die Awel gebruikt. Hierdoor ontstaat een breder beeld van hoe jongeren in contact komen met Awel en hoe dit in de tijd veranderde.
Relaties met ouders
Hoewel het totale aantal contacten afnam, bleef het meest voorkomende thema in de gesprekken, net als in 2023, consistent: relaties met ouders. Dit onderwerp was goed voor 24 procent van alle gesprekken. Op de voet gevolgd door gesprekken over gevoelens van bezorgdheid of verdriet (19,8 procent), angst en stress (12,6 procent), en kwesties met betrekking tot klasgenoten of vriendschappen. 10 procent van de gesprekken ging over depressie of zelfmoordgedachten.
Het thema actuele gebeurtenissen, dat in 2022 een piek vertoonde, mogelijk als gevolg van het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, is sindsdien teruggekeerd naar een lager niveau, vergelijkbaar met 2023. Awel blijft dagelijks bereikbaar, behalve op zon- en feestdagen, van 16.00 tot 22.00 uur via telefoonnummer 102. Op woensdag kunnen kinderen en jongeren vanaf 14.00 uur terecht. De chatservice is beschikbaar van maandag tot en met zaterdag tussen 18.00 en 22.00 uur, terwijl vragen per e-mail altijd beantwoord worden.