Slecht nieuws voor liefhebbers van Nutella en Kinder Bueno

Slecht nieuws voor liefhebbers van Nutella en Kinder Bueno

De prijzen van Nutella, Kinder Bueno en Ferrero Rocher gaan naar alle waarschijnlijkheid stijgen. Dat komt door de slechte hazelnootoogst in Turkije, waar de meerderheid van de wereldproductie plaatsvindt. De hazelnoot is een van de hoofdbestanddelen van de meeste chocoladeproducten. 

Een slechte oogst, slechte temperaturen en een ongelukkige speling van het lot. Meer is er niet nodig om de hazelnootprijzen, en dus ook de chocoladeprijzen, de hoogte in te jagen. Zeventig procent van de wereldvoorraad groeit op heuvels in Turkije, nabij de Zwarte Zee. En net die plek werd die in maart getroffen door een zware hagelbui. Bovendien vernietigde vorst daarna ook nog eens de bloemknoppen van de hazelaar. Een ramp, want het was bestuivingstijd, een cruciaal moment voor de ontwikkeling van de hazelnoten. Neem al die factoren samen en je ziet de omvang van het probleem.  

Ware omvang nog niet duidelijk

Aangezien het oogstseizoen voor hazelnoten pas eindigt in oktober is de omvang van de schade nog niet duidelijk. Men moet nog een paar keer oogsten, maar wat kapot ging in maart is niet meer te vervangen. De Turkse industrie verwacht maar 540.000 ton te oogsten in plaats van de verwachte 800.000 ton. De prijs van de hazelnoten stijgt daarom ook van 4.869 euro per ton naar 7.866 euro per ton. 

Dat heeft uiteraard gevolgen voor de handelaars: zij wachten met het inkopen van producten met hazelnoot of laten het soms zelfs gewoon links liggen. Leveranciers moeten soms contracten opzeggen omdat ze niet zeker zijn of ze de gevraagde hoeveelheid noten kunnen leveren.

Nutella en Kinder Bueno

Niet alleen de handelaars zien af, ook de producenten zelf staan onzekere tijden te wachten: giganten Ferrero en Mondial zien de bui al hangen. Ferrero is de grootste en bekendste producent, met producten als Nutella en Kinder Bueno. Die dingen zitten uiteraard vol met hazelnoten.

Ferrero heeft ook vijfentwintig procent van de wereldvoorraad hazelnoten in handen. Het Italiaanse bedrijf kocht nog niet zo lang geleden het bedrijf Oltan op, een van de grote hazelnootverwerkers van Turkije. Om zichzelf in te dekken tegen toekomstige prijsschommelingen. Of dat ook daadwerkelijk deze keer gaat helpen valt nog te bezien.

Andere bedrijven, zoals Mondélez zien die monopolisering met lede ogen aan. Zij maken onder andere de bekende Cadbury-chocoladerepen. Daarnaast heeft het bedrijf heeft niet zo’n indekking als Ferrero. Met de recente misoogst in Turkije erbovenop vrezen ze het ergste voor de Cadbury-repen.
EPA

Naar ongekende hoogten

Niet enkel de hazelnoot doet het slecht, de hele chocolade-industrie staat op zijn kop. De prijs van cacao stijgt wereldwijd door de verhoogde vraag in China en India. Verder stijgt de prijs van de amandel naar ongekende hoogten omdat Californië, de plaats waar men ze het vaakst oogst, te kampen heeft met aanhoudende droogte.  

Volgens Mintec, een analytisch onderzoeksbureau, zijn de doemscenario’s te voorbarig: volgens hen de  kunnen de hazelnootprijzen gaandeweg stabiliseren of zelfs dalen naarmate de oogst vordert. Pas in oktober, na de laatste oogst, zal men de gevolgen van maart kunnen overzien.

Gesponsorde artikelen