Soap rond gebrek aan vrouwelijke of gekleurde hoofdpersonages in nieuwe Assassin’s Creed

Soap rond gebrek aan vrouwelijke of gekleurde hoofdpersonages in nieuwe Assassin’s Creed

Gamesontwerper en -uitgever Ubisoft krijgt kritiek op de aankomende topper Assassin’s Creed Unity, die zich afspeelt in Frankrijk ten tijde van de Franse Revolutie. In het spel kan je online met drie andere spelers samenwerken, maar geen enkele daarvan kan een vrouw zijn of een andere huidskleur hebben dan blank. En dat valt niet overal in goede aarde. Het bedrijf schrapte de optie als vrouw te spelen ook in Far Cry 4, een andere grote titel die in de herfst verschijnt. 

Jessica Smith uit Edinburgh startte een online petitie om de kwestie aan te klagen. In de petitie, die momenteel 3.670 keer ondertekend is, pleit ze niet alleen voor meer vrouwen maar ook meer gekleurde personages. 

Het is sneu voor Ubisoft, dat net prat gaat op het feit dat het Assassin’s Creed-team multicultureel en multireligieus is. Bovendien was in een vorig spel van de reeks, Assassin’s Creed III: Liberation, het hoofdpersonage Aveline de Grandpré wel een vrouw. Ze had als dochter van een rijke blanke man met een zwarte slavin een kleurtje, en het spel besteedde ruim aandacht aan de situatie van slaven ten tijde van de kolonisatie van Amerika. In een uitbreiding voor de vorige grote game, Assassin’s Creed IV: Black Flag, had je een heel avontuur met de voormalige zwarte slaaf Adewale. En oké, het waren kleinere games, maar in Assassin’s Creed III speel je dan weer met een halfbloed indiaan in Amerika en in de eerste game van de franchise zegt de naam van protagonist Altaïr Ibn-La’Ahad ook genoeg. 

Misschien daarom dat de discussie nu vooral draait rond het gebrek aan vrouwen. In de multiplayermodus van de vorige games kon je ook spelen met vrouwelijke personages. Unity is echter de eerste game in de reeks sinds Assassin’s Creed II dat geen aparte multiplayer zal bevatten, meldde producer Vincent Pontbriand in een livestream op Twitch.

Technische kwestie

In verband met het gebrek aan vrouwen in Assassin’s Creed zei Ubisoft aanvankelijk dat het ging om een technische kwestie. “Het betekent twee keer de animaties, twee keer de stemmen, al die dingen en dubbel zoveel visuele aankledingen”, zei creative director Alex Amancio van Ubisoft Montreal aan Polygon. “Vooral omdat we aanpasbare assassins hebben. Het was echt een heleboel extra productiewerk.” 

Het bedrijf koos daarom voor slechts een mannelijk hoofdpersonage, Arno. “Het is niet alsof we onze hoofdrolspeler konden weglaten, dus de enige logische optie, de enige mogelijkheid die we hadden, was om het vrouwelijke personage te schrappen.” 

Leveldesigner Bruno St. Andre voegde toe dat hij een vrouwelijke hoofdrol voor de toekomst niet uitsluit. “We begonnen ermee, maar we moesten dat laten vallen”, zei die. “Ik kan niet voor mijn beurt spreken, maar het productieteam was eraan gehecht, dus je kan wel verwachten dat het in de reeks uiteindelijk wel gebeurt.” St. Andre stelde nog dat een extra vrouwelijk hoofdpersonage zou leiden tot meer dan 8.000 nieuwe animaties op een skeletstructuur.

Een gelijkaardige technische uitleg volgde over Far Cry 4, waar het volgens Ubisoft maar een haartje scheelde of er zat een vrouwelijk coöp-personage in. “Het was puur een workloadkwestie omdat we geen vrouwenstem hebben voor het personage, en we niet alle animaties hebben. Het gaf die rare situatie dat je een vrouwelijk model had dat wandelde en sprak als een kerel,” zei Far Cry 4-regisseur Alex Hutchinson aan Polygon.

Niet relevant

Over Assassin’s Creed keert Amancio uiteindelijk zijn kar in een gesprek met Eurogamer. Hij zegt dat alle personages mannelijk zijn omdat iedereen in zijn eigen game speelt als het hoofdpersonage Arno. “Ik begrijp de zaak, en het is een nobele, maar ik denk niet dat ze relevant is in het geval van Unity“, luidt het. “In Unity speel je met een personage met de naam Arno, en wanneer je in coöp speelt dan ben je ook Arno – net als iedereen. Het is hetzelfde als Aiden Pierce in Watch_Dogs.” 

Mààr, in dat net verschenen spel kunnen de andere spelers wél in jouw spel verschijnen als vrouwelijke personages. Bovendien laat ook de aparte coöpmodus van Far Cry 3 je toe te spelen als een vrouwelijk personage, Tisha.

Hutchinson stelt dat dankzij betere technologie dergelijke kwesties in de toekomst niet meer zullen voorkomen, en je dus meer kan spelen als een vrouw. “We hadden heel sterke stemmen in het team die daarvoor zaten te pleiten, en ik wou het echt doen, we konden het er echter niet meer op tijd inproppen. Maar aan de andere kant hebben we meer van andere personages vrouwen laten zijn. We hebben ons best gedaan. Het is voor ons even frustrerend als voor al de rest, maar het is geen grote hendel waar je aan kan trekken om het klaar te krijgen.”

Andere games

De voorbije jaren lagen wel meer gamesbedrijven onder vuur voor hun keuzes van geslachten. Dan Houser van Rockstar mocht vorig jaar uitleggen dat geen van de drie protagonisten in Grand Theft Auto V een vrouw is “omdat het concept van een man te zijn zo cruciaal was voor dit verhaal.” Chris Perna van Gears of War-ontwikkelaar Epic Games zei toen ook dat vrouwelijke hoofdpersonages “lastig te rechtvaardigen zijn” op basis van de verkoopcijfers. Grote gamesbedrijven hebben namelijk schrik om een volgens hen voornamelijk mannelijk publiek af te stoten, stelt The Verge, en dat kan wel kloppen. Jean-Max Morris, de creative director van Remember Me, een game met een vrouw in de hoofdrol, zei dat hij van potentiële uitgevers effectief feedback kreeg dat games met vrouwelijke protagonisten niet verkopen…

Statement

De kwestie werd nu zo op de spits gedreven dat Ubisoft een officieel statement uitstuurde waarin het bedrijf onder meer wijst op de vele sterke vrouwelijke personages die Unity bevat. Daarenboven krijgen we de bekende tekst te lezen die laadt telkens je een Assassin’s Creed-spel opstart: dat de franchise wordt ontwikkeld door een multicultureel team met verscheidene geloofsovertuigingen. “We hopen dat deze aandacht voor diversiteit wordt gereflecteerd in de settings van onze games en onze personages”, luidt het op Kotaku. Ubisoft wijst er ook op dat vorige games Aveline, Connor, Adewale en Altaïr als hoofdrolspelers hadden. En aangezien dat een gekleurde vrouw, een halve native American, een zwarte voormalige slaaf en een Syriër zijn, lijkt het ons dat Ubisoft zich op het vlak van diversiteit echt nergens voor hoeft te excuseren.

Gesponsorde artikelen