Sofi Tukker over hun eigenzinnige mix van rock en beats

Sofi Tukker is een muzikaal duo bestaande uit Sophie Hawley-Weld en Tucker Halpern. Ze brengen een eigenzinnige mix van rock en dancebeats. Wij spraken hen net voor hun concert in de Brusselse Botanique.

Jullie staan vanavond in de Botanique. Wat doen jullie meestal voor de show?

Sofi Tukker: “Voor een optreden warm ik mijn stem op. Dat klinkt geschift en niet echt mooi, daarna volgt een korte workout zodat alle juiste spieren van ons lichaam geactiveerd zijn. Onze shows zijn zeer actief. Ooit heb ik mijn voet gebroken op het podium. Toen besefte ik dat goed opwarmen belangrijk is. We doen een beetje alsof we atleten zijn.

Rock met beats

Hoe zijn jullie op het idee gekomen op rock en beats te combineren?

“Dat is heel organisch gebeurd. We hadden weinig ervaring met elektrische gitaren. Ons eerste nummer was Drinkee. Het geluid was heel cool. Voor ons is het erg belangrijk om zoveel mogelijk live-elementen in onze muziek te kunnen verwerken.”

Kan je een genre op jullie muziek plakken?
“Nee, dat is heel moeilijk. Dance misschien, maar we willen altijd experimenteren en veranderen.”

Reclame van Apple

Jullie carrière is naar een hoger niveau getild na de iPhone-reclamespots met jullie muziek. Hoe is dat precies gegaan?

https://www.youtube.com/watch?v=0S6pHex-KCo

“Drie à vier jaar geleden ontvingen we een eerste e-mail van Apple na de release van Drinkee. Dat nummer is gebruik voor de reclamespot voor de Apple Watch. Dat was echt geschift. Hoe kwamen ze op ons uit? Eerst twijfelden we er zelfs aan of het wel echt de mensen van Apple waren, die ons contacteerden. Twee jaar geleden werd de iPhone-reclame met onze muziek gepubliceerd. Uiteindelijk hebben we drie à vier keer met het bedrijf samengewerkt, crazy.”

Jullie muziek is ook te horen in een FIFA-spel en in sommige series?

“Het is heel cool dat onze muziek voor al die projecten gebruikt wordt. We zijn onafhankelijke artiesten in de VS. Er is dus geen major label dat onze muziek opdringt bij radiostations of andere grote media. Dat onze muziek toch voor series en reclamespots gebruikt wordt, vinden we dus fantastisch. Op creatief vlak zijn we ook volledig vrij. We zijn 100 procent eigenaar van de muziek. Dat brengt heel wat voordelen met zich mee.”

Blijven jullie onafhankelijk?
“Daar zijn we nog niet uit.”

EP ‘Dancing on the People’  

Jullie hebben pas de EP ‘Dancing on the People’ uitgebracht. Zit er een concept achter?

“Ja. De EP is voornamelijk geïnspireerd door onze shows en feestjes. ‘Dancing on the People’ is een tekst uit het nummer Purple Hat. Onze feestjes en shows zijn enorm chaotisch. Mensen dansen letterlijk op elkaar. Het is zweterig en druk.”

De clip voor Swing is enorm experimenteel. Zit daar een boodschap achter?

“Er zit niet echt een boodschap achter, maar we maken songs om ze live te kunnen spelen. Bij onze shows is Swing een episch moment, een donderschok. Het voelt enorm en werkt goed met een publiek. Het voelt bijna als een wedstrijd tussen ons twee. We wilden dan ook dat de video er zo uitzag.”

Wat zijn je toekomstplannen?
“Met Kerstmis zitten we bij onze families. Daarna werken we ons nieuw album af. Begin 2020 mag je alvast twee nieuwe nummers verwachten.”

Meer
Lees meer...