Solliciteren en sociale media? Zo doe je het

Solliciteren en sociale media? Zo doe je het

Een goede indruk maken tijdens het solliciteren doe je niet enkel offline. Recruiters raadplegen steeds meer jouw online profielen om te achterhalen of je in aanmerking komt voor de job of niet. LinkedIn is daarbij het populairst, maar je houdt best ook je andere kanalen goed in de gaten. Brunel ging op zoek naar de do’s and don’ts op sociale media voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe job.

Sociale media hebben de afgelopen jaren een steile opmars gekend en zijn uitgegroeid tot duurzame communicatietools die voor zowel persoonlijke als professionele doeleinden worden gebruikt. Recruiters letten daarom niet enkel op hoe verzorgd je CV eruitziet, ze gaan ook meteen kijken naar je online profielen.

LinkedIn is daarbij het interessantste kanaal. Een volledig en up-to-date LinkedIn-profiel is bijna even cruciaal als een goed CV. Maar ook andere profielen, zoals Facebook en Twitter, komen al snel naar boven bij een zoekopdracht via Google. En daar loopt het vaak mis. Denk dus altijd goed na voor je iets online post.

Geloof je ons niet? Denk dan eens aan de “Helden van het internet” in het televisieprogramma ‘Karen en De Coster’ op VIER, waarbij grappige televisiemakers mensen opzochten die ongepaste reacties plaatsten op het internet. Daaruit bleek al snel dat mensen zich vaak niet volledig bewust zijn van het feit dat hun online berichten voor iedereen zichtbaar zijn. Bovendien werd ook duidelijk dat velen, nadat ze geconfronteerd werden met hun uitspraken, aangaven dat ze dat misschien niet meteen in het echte leven luidop zouden zeggen.

Bezint eer ge begint

Je denkt dus maar beter twee keer na vooraleer je iets publiceert op het internet. Wil dat zeggen dat je dan helemaal geen mening mag hebben online? Zeker niet. Maar wat je niet op de openbare televisie zou zeggen, scherm je beter af online. Met de juiste privacyinstellingen lukt dit aardig.

Giphy

Jouw Facebookprofiel bijvoorbeeld zet je beter niet op openbaar. Zo kan iemand die jou googlet niet in één simpele muisklik zien hoe jouw kat slaapt of wat je de avond ervoor hebt gegeten. Dat vormt een eerste buffer, maar dan nog kunnen googleaars meer zien dan je denkt. Stel daarom in dat je steeds je goedkeuring moet geven voordat iemand je in een bericht of foto tagt. Tags kan je wel verwijderen, maar de info blijft altijd aanwezig.

Sla je toch in paniek als je jezelf door de zoekfilter van Google haalt? Gelukkig kan je Google vragen om persoonlijke informatie te verwijderen uit de zoekresultaten, zoals een afbeelding of filmpje. Let wel, ze doen dat niet zomaar. Je moet een grondige reden opgeven.

Giphy

Uit ervaring weten we dat “anders vind ik geen job” meestal wel een grondige reden is. Meer info over het verwijderbeleid vind je hier.

Haal het meeste uit LinkedIn

Maar sociale media zijn niet altijd kommer en kwel bij het solliciteren. Integendeel, ze kunnen je ook aan een job helpen. Onze recruiters bekijken zowel je CV als je LinkedIn-profiel. Als je dat goed invult, maak je dus meer kans.

Zorg daarom altijd voor een compleet profiel, waar minstens de basisinfo aanwezig is. De totaalindruk is erg belangrijk. Een goede profielfoto, een duidelijke jobtitel en een korte functieomschrijving zijn onmisbaar.

Je verhoogt je kansen door vaardigheden aan je profiel toe te voegen, want recruiters zoeken vaak op zoektermen in vaardigheden. Veel mensen denken trouwens onterecht dat LinkedIn enkel nuttig is als je van job wil veranderen, terwijl LinkedIn bedoeld is om je professioneel netwerk uit te bouwen en te onderhouden. Reageer daarom altijd op vragen van recruiters en ook al blijf je graag waar je bent, feedback geven is aangeraden. Je weet nooit of die persoon nuttig kan zijn in de toekomst.

Moeten we nu dus allemaal beginnen te tweeten, facebooken, instagrammen en 500+ connecties hebben op LinkedIn? Nee, natuurlijk niet. Ga gewoon doelgericht te werk. Droomjob in gedachten? Volg het bedrijf in kwestie en invloedrijke personen zodat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en deel af en toe iets van hen. Maar onthoud dat het zoals altijd het totaalpakket is dat telt.

www.brunel.be

Gesponsorde artikelen