Sonic wordt overal compleet de grond in geboord, maar deze oude ‘Sonic-hater’ vraagt zich af waarom

Sonic wordt overal compleet de grond in geboord, maar deze oude ‘Sonic-hater’ vraagt zich af waarom

Voor wie de concurrentie tussen Nintendo en Sega ooit heeft meegemaakt blijft het een beetje vreemd, maar het Japanse gamebedrijf pakt dit najaar uit met twee nieuwe games rond Sonic. De vliegensvlugge egel is altijd een beetje de tegenhanger van Super Mario geweest. Je had liefhebbers en haters, en vandaag lijkt de droom van die tweede groep in vervulling te gaan. Sonic wordt compleet de grond ingeboord. Maar opgelet, want hier zit een oude Sonic-hater die toch licht aan het eind van de tunnel ziet.

Eerlijk gezegd overkomt het gevoel van vroeger me nog altijd. Ik had een Super Nintendo en m’n beste vriend een Sega-console. Bij mij thuis speelden we dus steevast Super Mario World, terwijl het de week nadien allemaal rond Sonic draaide. Maar wat kon die egel mij schelen, Sega kon toch niet tippen aan mijn Super Nintendo. Anno 2014 bestaan die heerlijke woensdagnamiddagen niet meer, maar Mario en Sonic zijn er nog steeds. Al speel je ze tegenwoordig op dezelfde console. En Sega meent het dit najaar, want ze sturen liefst twee nieuwe games op ons af: Sonic Boom Rise Of Lyric voor Wii U, en Sonic Boom Shattered Crystal voor 3DS.

Sonic Boom is een animatiereeks over de beroemde egel die ongeveer gelijktijdig met de games gelanceerd is. In beide spellen draait om Lyric, een slang die duizend jaar geleden is vastgezet en nu ontsnapt. Vreemd genoeg kregen beide games tot hiertoe bakken kritiek. Iets waar ik twintig jaar geleden eens smadelijk om zou gelachen hebben, maar na het spelen van beide games nu toch een protesterend gebaar wil maken. We kunnen onmogelijk zeggen dat dit het beste platformspel is dat we het voorbije jaar hebben gespeeld, en de woordjes ‘gemiddeld’ of ‘matig’ zijn wel van toepassing. Maar eerlijk waar, ik zou liegen als ik zeg dat ik me niet geamuseerd heb met de nieuwe Sonic.

Wii U: Rise of Lyric

Laten we beginnen met de game voor Wii U. Misschien heeft het te maken met het feit dat Sonic Boom er visueel helemaal anders uitziet dan vroeger. Het lijkt soms wel meer een interactieve tekenfilm dan een echte videogame. En ook het typische platformspel is ver zoek. Soms denk je in een level te zitten, de volgende keer loop je rond in een open wereld. Het is niet altijd te snappen waar ze met Sonic Boom: Rise of Lyric precies naartoe willen. Dat is waarschijnlijk ook een factor voor de minder goede kritieken.

Zelf zie ik ook gelijkenissen met de LEGO-games, waar die afwisseling tussen open werelden en levels wel vaker wordt toegepast. Je kan ook met Sonic af en toe delen van de omgeving kort en klein slaan, net zoals met de LEGO-mannetjes. En je speelt ook met meerdere figuren tegelijk, waardoor je met een druk op een knop van personage kunt veranderen. Naast Sonic zijn ook Tails, Knuckles en Amy beschikbaar. Iedere figuur heeft z’n eigen vaardigheden. Bij Sonic is dat zijn beroemde versnelling, bij Tails is dat de mogelijkheid om door de lucht te zweven en met minirobotjes te werken, Amy kan heel elegant en hoog springen, en Knuckles gebruikt zijn spierballen om overal omhoog te klimmen.

Wat de fans van het eerste uur vooral spijtig zullen vinden, is het feit dat deze game mijlenver verwijderd is van wat Sonic ooit voorstelde. Dat heeft waarschijnlijk met de cartoonreeks te maken, maar je ziet ook dat de makers hun inspiratie bij bestaande games zoeken. De wapens doen bijvoorbeeld denken aan Ratchet & Clank. En dat terwijl Sega ooit zelf creatief genoeg was om een figuur als Sonic te scheppen.

3DS: Shattered Crystal

De game op 3DS, Sonic Boom: Shattered Crystal, is een soort prequel tot de animatiereeks en dus handig voor de frequente kijkers. Wat meteen opvalt is dat de levels bijzonder uitgebreid zijn. Als je je tijd neemt om alle puzzelstukken te zoeken, dan ben je al gauw een kwartier bezig voor je het einde van een level bereikt. Een percentagemeter telt mee hoeveel je al hebt vrijgespeeld.

In tegenstelling tot de game op Wii U ligt de nadruk dus veel meer op puzzels. En ook op het herspelen van levels, wat mogelijk ook een reden is waarom sommige gamers het op hun heupen krijgen van de nieuwe Sonic. Zo wil je soms aan de volgende level beginnen, maar blijkt dat je die nog niet hebt vrijgespeeld. Uit pure miserie herbegin je dan maar met een oude level om meer puzzelstukken te vinden en wat later blijkt dat voldoende om toch verder te kunnen. Op zich niets mis mee, maar Sega laat gamers hier toch een beetje in duister tasten. Het is andermaal dus niet duidelijk waar Sonic Boom precies naartoe wil.

Spaar die arme Sonic!

Redenen genoeg dus om geen van deze twee games een echte hoogvlieger te vinden. Maar zijn ze echt zo slecht dat ze het doodsvonnis voor Sonic kunnen betekenen? Veel platformgames zijn hun charme op de moderne consoles een beetje verloren. De uitzondering is misschien Rayman, een game die vasthoudt aan het bekende concept en iedere keer verslavender en briljanter lijkt te worden. Ook Super Mario en Donkey Kong hebben een hele evolutie doorgemaakt, maar Sonic besluit in navolging van de tv-reeks meer als een animatiefilm te gaan spelen, en dus iets minder als een typisch platformspel.

Wie zich daarbij neerlegt, kan best genieten van de humor die voortdurend aanwezig is. De games spelen ook heel vlot, dus over de besturing mogen we ook niet klagen. Sonic Boom is zeker nog niet de game die Sega zal moeten maken om opnieuw met de gevestigde waarden te concurreren. Het spel is vrij slordig in elkaar geknutseld en je weet nooit wat het doel nu precies is. Maar potentieel zit er zeker in. De typische kenmerken van de oude Sonic zijn nog steeds aanwezig en de game moet een breed publiek kunnen aanspreken. En laten we eerlijk zijn: wie van een eenvoudige, leuke game houdt, gaat zich echt niet vervelen met Sonic Boom, noch op Wii noch op 3DS.

Deze voormalige Sonic-hater heeft dus medelijden gekregen met de snelste egel uit gameland. Sega heeft geprobeerd om Sonic iets moderner te maken, alleen is die poging (nog) niet gelukt. En vandaar deze oproep: geef Sonic zeker nog een kans, of op z’n minst een herkansing. Want diep vanbinnen zouden we Sonic heel hard missen als het hier definitief zou stoppen. Ook haters hebben een vijand nodig, niet waar?

Sonic Boom: Rise of Lyric 6/10

Sonic Boom: Shattered Crystal 6/10

Gesponsorde artikelen