Left Right
scrollTop top

Soul, jazz en Marilyn Manson in vierde liveshow The Voice


Soul, jazz en Marilyn Manson in vierde liveshow The Voice

De vierde liveshow van The Voice van Vlaanderen begint swingend. Dat mag wel, want de halve finale lonkt. Twaalf kandidaten strijden voor een plaatsje, wat betekent dat elke coach een pupil naar huis moet sturen. 

Team Bent: Elie en Tom

Elie start erg sterk met een smaakvolle versie van Little Bit of Feel Good van Jamie Lidell. Hij wisselt scherpe zinnen af met vollere en zachtere stukken, waardoor zijn swingend en soulvol optreden erg boeiend blijft. Elie staat zichtbaar met plezier op het podium en legt de lat meteen hoog. 

vmma

Tom loopt een beetje tegen die lat met Message To My Girl van Split Enz. Het refrein is erg hoog, waardoor je hoort dat hij moeite moet doen om die hoge noten te halen. Hij haalt ze wel, maar zijn stem klinkt dan nogal schriel. Niet slecht, maar flauw in vergelijking met de swingende Elie.

Koen stelt dat de kandidaten vandaag wel een beetje schrik mogen hebben van de coaches. Hij vindt dat hij en zijn kompanen al eens mogen mierenneuken omdat de wedstrijd al zo vergevorderd is. De kandidaten beginnen al te zweten, maar ten onrechte. “Elie: fantastisch”, zegt Koen. “Ik zie je graag volgende week terug”, waarna het publiek luid tekeergaat. 

vmma

“Geweldig”, lacht Regi, die meteen het “zotste publiek van alle liveshows” voor zich wint met dat compliment. “Subiet is de zendtijd op”, lacht hij terwijl het applaus blijft duren. Regi geeft Tom veel lof, maar zegt dat hij één probleem heeft: dat Elie in zijn team zit. De nagel op de kop.

Coach Bent stelt dat het swinggehalte van Elie zijn verwachtingen te boven ging, en dat het optreden “bijna wild werd”. Hij is ook heel tevreden met de prestatie van Tom, die natuurlijk wel een moeilijk nummer bracht.

Demi 

Demi maakt het zich ook niet gemakkelijk met Last Friday Night van Katy Perry. Terwijl haar stem zacht zo fantastisch klinkt, moet ze in dit nummer luider zingen, en ook deels met een kopstem. We horen haar veel liever in zachtere nummers waarin haar stemkleur veel beter tot haar recht komt.

Axelle is fan van Demi’s stem. Ze vindt haar manier van zingen niet alleen speciaal, maar ze maakt haar ook benieuwd naar de persoon achter de stem. Axelle vindt het gekozen nummer wel “niet ideaal, zeker met die kopstem”, maar wil Demi nog wel eens horen.

Coach Bent was “in het begin altijd meegenomen door jouw stem”. Hij benadrukt hoe Demi is gegroeid in de wedstrijd, en geeft nog mee dat ze eens een showbizznummer moesten doen dat zowel hij als Demi goed vinden. Het klinkt een beetje als een verontschuldiging.

vmma
Bent neemt iemand mee “van wie hij nog een aantal mooie nummers wil zien”, en dat is Elie. Oververdiend. Na de telling van de publieksstemmen mag Tom mee naar de halve finale.

Team Koen: Eva en Laura

Voor team Koen start Eva een beetje aarzelend met You Got It van Roy Orbison, een erg verraderlijk nummer met enkele heel hoge stukken op plaatsen waar je ze niet zou verwachten. Zoals die ‘baaaabyhihiii’, waar Eva zich aan mispakt. Schattig: ze zingt ‘girl’ in de plaats van ‘man’.

vmma

Na haar wilde dansact van vorige keer zingt Laura nu het rustige Hurt van Christina Aguilera. Niet helemààl foutloos, en de schelle zang vinden we nu ook niet erg mooi – kwestie van smaak misschien. We hebben haar al beter gezien, maar al bij al toch een sterk optreden. 

Regi zegt dat hij kampte met een megakater van gisteren, en dat die nu is weggezongen. “We gaan heel streng zijn”, zegt Axelle, waarna ze Laura overlaadt met lof. 

vmma

Axelle hoorde namelijk emotie, ze hoorde présence, ze hoorde zelfs al wat ervaring. Ze zou haar ogen wel eens willen sluiten en dan horen dat het Laura is, waarmee ze bedoelt dat ze nog moet werken aan haar eigenheid.

“Dat was niet zo streng, vond ik”, antwoordt Bent gevat. Maar Koen vindt dat “we er wel naartoe werken”, naar die stemeigenheid. Want Laura is natuurlijk nog maar 17, en heeft een grote groeimarge. Koen laat nog weten dat hij en Laura veel traantjes hebben gelaten in de repetitieruimte, en dat hij fier is op het feit dat Laura een evenwicht vond tussen die emotie en zich te smijten.

Koen stelt dat Eva al heeft wat Axelle mist bij Laura: die herkenbare stem, die eigenheid.

Seppe 

vmma

Seppe, die in een tussenfilmpje cheerleader blijkt, zingt Hall of Fame van The Script. Het is een van zijn betere optredens, maar hij is zeker niet de beste zanger van de avond. Maar de gillende meisjes in het publiek trekken zich daar niets van aan. Iemand gooit een roos op het podium – zonder doornen, stelt presentatrice An Lemmens tevreden vast.

Bent: “Ik zie hier veel goeie zangers passeren, en sommige mensen zie ik voor mijn ogen groeien. Sommige mensen zie ik echter ter plaatse trappelen, en dit nummer vond ik niet genoeg naar de hemel reiken.” Koen ziet eindelijk de echte Seppe op het podium staan, en zegt dat hij voor Seppe niets heeft voorgedaan omdat hij schrik had dat zijn kandidaat hem dan zou na-apen. Hij benadrukt dat Seppe nog bijlange niet aan de top van zijn mogelijkheden zit. “Goed gedaan maat”, sluit hij af. 

Koen vindt het kiezen “voor de eerste keer echt moeilijk. De voorbije keren ook maar deze keer toch echt.” Nou. Hij gaat vanavond voor Eva, waarna Laura dankzij de publieksstemmen ook naar de halve finale mag.

Team Axelle: duo Jo en Koen

Broers Jo en Koen starten voor het team van Axelle met I Will Always Love You van Dolly Parton, misschien beter bekend in de veel te sterk galmende versie van Whitney Houston. Een technische panne gooit echter roet in het eten, waardoor ze opnieuw moeten beginnen. Het deert hen niet, want ze zingen aanvankelijk prima. In de refreinen gaan ze echter wel uit de bocht. Jammer want hun uitgeklede versie is best wel boeiend.

vmma

Dwayne

Ook Dwayne houdt het vrij rustig met When I was your Man van Bruno Mars. De rustige muziek komt van een piano en een keyboard, waardoor Dwaynes stem heel fel op de voorgrond staat. Hij brengt het er prima vanaf, ondanks een klein uitschuivertje.

“Als het van mij afhangt, zie ik jullie terug in de finale”, zegt Koen over Jo en Koen. Hij wil bij een dergelijk nummer echt bij de keel gegrepen worden, maar dat gebeurde niet. Hij “mist emotionaliteit”. Regi vindt het cool dat Dwayne zich tijdens het zingen “echt afsloot van de wereld”. Hij denkt dat Dwaynes mama in het publiek erg fier mag zijn op haar zoon.

vmma

Coach Axelle hoort zichzelf bijna niet praten door het gegil uit het publiek. Ze ziet bij Dwayne alleszins de vrucht van al die maanden samenwerking, want in het begin verloor hij nogal eens de controle. Ook Bent vindt het optreden van Dwayne geweldig.

Over de broers zegt ze vreemd genoeg dat hun harmonieën altijd werken. Ze vindt I Will Always Love You ook een erg mooi nummer, en haast zich erbij te zeggen “in de versie van Dolly Parton”. “Ik dacht al”, lacht Bent. Bijna betrapt op foute smaak verdorie! Zou op Twitter nog iets staan over de kledij van Axelle?!

Emma

Emma maakt vervolgens een gewaagde keuze met Tainted Love van Soft Cell in een ruigere versie die neigt naar die van Marilyn Manson. Het coole is dat ze vooral in het begin vrij zacht blijft zingen en niet te fel boven de muziek wil uittornen. Het biedt een heerlijk contrast, en het zet ook Emma’s mooie timbre in de verf. Meer naar het einde haalt ze wel uit, en daar zijn we dan weer iets minder fan van. Ze had misschien ook iets wilder op het podium mogen staan, zoals haar moeder Belinda. Maar toch prima act.

Bent vindt het een goed idee om een zachte stem tegen zo’n geluidsmuur te plaatsen. Hij meent wel dat Emma te fel steunt op één trucje, namelijk het overslaan van de stem, iets wat ze volgens hem in bijna elk woord doet. Hij vindt Emma’s timbre wel mooi, maar vindt dat de jury vanavond inderdaad streng moet zijn. 

vmma

Ook Axelle hoort Emma’s stem graag, en geeft de choreograaf nog wat lof. Ze ziet “de evolutie van onze samenwerking” en ze vindt dat Emma elke week groeit. “Ik zie een andere Emma, voila.”

Axelle benadrukt dat zij en haar hulpcoach hun kandidaten veel hebben willen bijbrengen, niet alleen voor deze wedstrijd, maar ook voor hun carrière. Ze neemt Jo en Koen mee omdat ze denkt dat die nog het meest kunnen groeien. Emma mag door, Dwayne ligt eruit. Emma’s moeder Belinda kijkt in tranen toe. 

Team Regi: Johan en Dunja

Johan doet ons meteen opkijken van onze laptop wanneer hij I’m Outta Love van Anastacia inzet. Wat een klok van een stem heeft die gast toch. En dan kan het ons niet echt schelen dat hij er een tikje naast zit op een moment dat een hoop danseressen tegen hem aanschurken. Aan de andere kant is het wel een erg veilig nummer, dat tijdens het refrein eigenlijk helemaal wordt gedragen door de achtergrondzang. Hier zat toch meer in.

vmma
vmma

Dunja studeert jazz, en zingt vanavond ook een nummer in die stijl. Wanneer presentator Sean haar doelend op een muziekgenre vraagt wat ze haar echt niet mogen geven, antwoordt ze lachend dat ze niet houdt van mayonaise. Als het niet lukt in de muziek, kan Dunja misschien nog een carrière uitbouwen in de politiek.

De ombouwpauze is lang, maar dan wordt duidelijk waarom. Dunja staat in een lange glitterjurk met een érg hoge split op het podium met een heus orkest (en twee dansers). The Lady is a Tramp klinkt bijzonder overtuigend, met die hevige rauwe stukken en die frivole gesproken fragmentjes. Geen enkele fout te bespeuren: grote klasse!

vmma

Over naar de coaches. Koen vindt dat Johan niet meer verrast, iets wat hij in het begin als ‘zingende loodgieter’ wel deed. Axelle looft de maturiteit van Dunja’s stem, “misschien wel de meeste maturiteit van iedereen in deze wedstrijd”. Ze wil deze goede smaak eens zien in een hedendaagse song, terwijl Bent vindt dat Dunja echt iets heeft verteld.

Coach Regi beseft dat Johan een paar kleine foutjes maakte, maar lijkt dat ook te wijten aan de hete dames op het podium. Over Dunja is hij het voor een keertje eens helemaal eens met de andere coaches. “Gij ademt en leeft voor de muziek, en ik hoop dat de mensen nog lang kunnen genieten van uw muzikale carrière.”

Joke 

vmma
vmma

Van Joke hoorde je tijdens haar eerste auditie al dat ze veel in haar mars heeft. Maar hoe ze nu moederziel alleen met haar gitaar Lonely Boy van The Black Keys inzet is straffe toebak. Net wanneer je denkt dat het daarbij blijft, valt de band in. Een beetje verrassend, maar het niveau van Joke zakt dan toch een tikje. Raar: ze zingt “I’m a lonely boy”, een zinnetje dat Bent aangrijpt om haar geloofwaardigheid te prijzen. Hij gelooft haar namelijk wanneer Joke zingt dat ze een jongen is, maar zegt dat ze in ’t Kuipke zeker niet eenzaam is, met dat gillend publiek. Ooh.

Ook Regi is onder de indruk, en prijst Jokes instrumentbeheersing nog. Hij vindt dat Dunja absoluut naar de halve finale moet, waarna na de telling van de publieksstemmen Joke doorgaat.

Deze kandidaten zitten volgende week in de halve finale:

vmma

Het zijn Dunja Mees, Joke Herremy, Koen en Jo Smets, Emma Lauwers, Laura Tesoro, Eva De Geyter, Elie De Prijcker en Tom De Man.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…


Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    45.576.990
  • Aantal
    doden
    1.188.787
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    412.314
  • Aantal
    doden
    11.452