Steden van de Toekomst maakt SimCity beter

Steden van de Toekomst maakt SimCity beter

Maart 2013. Eindelijk is het zover. De nieuwe SimCity ligt in de winkels. Eindelijk een opvolger voor SimCity 4 uit 2003, een van de beste citybuilders uit de geschiedenis van het gamewereldje. Een decennia lang was het voor de fans wachten op een opvolger. De trailers zagen er geweldig uit, de ontwikkelaars kwamen steeds met geweldige beloftes. En dan was het zover. Zelden werd zo lang wachten zo slecht beloond. De lancering was een debacle, overbelaste servers maakten het spelen onmogelijk. Ook nadien, eens de servercapaciteit was uitgebreid, viel er niet veel vreugde te rapen. Bugs teelden wierig: transport was onmogelijk, samenspelen in een regio werkte van geen kanten, het spel crashte, noem maar op.

We zijn nu bijna een jaar verder en het eerste uitbreidingspakket – Steden van de Toekomst – ligt in de winkel. In tussentijd kwam update na update om SimCity toch speelbaar te maken. Dat lukte gedeeltelijk, maar toch kwamen enkele klaagzangen steeds terug. De wegen konden het verkeer niet aan, en iedereen schreeuwde moord en brand om veel te kleine oppervlaktes van steden. De designers van het spel hebben de afgelopen maanden gezegd dat er geen grotere steden zullen komen wegens te zwakke computers in de huiskamer. Toch brengt dit uitbreidingspakket iets waarmee ze gamers hopen tegemoet te komen. Je kan dan wel niet verder uitbreiden in de breedte, maar wel in de hoogte.

Hoewel het dankzij de nieuwe megatorens mogelijk is om in de hoogte (tot 8 gigantische verdiepingen aan kantoren, woonruimtes, winkels, onderwijs, parken, …) te bouwen, lost dat het gebrek aan ruimte niet op. In tegendeel zelfs. De megatorens gaan niet enkel mega hoog, ze hebben ook mega veel ruimte op de grond nodig. Zo wordt het nog moeilijker om alle functionele gebouwen (politiekantoren, brandweerkazernes, …) te organiseren. Megatorens nemen namelijk een megablok op, waar niets anders gebouwd kan worden.

Nu we het toch over functionele gebouwen hebben: er zijn er nu zelfs nog meer! Enerzijds heb je de Academie: nog zo’n gigantisch gebouw waar je technologie voor de toekomst kan onderzoeken om zo een groene samenleving te bouwen. Aan de andere kant is er OmegaCo, een industrieel bedrijf dat andere fabrieken in franchises opneemt om zo nog meer winst te maken, zonder aan de gevolgen voor het milieu te denken. Op korte termijn kan het echter je stad wel ten goede komen, aangezien er bijvoorbeeld robots gebouwd kunnen worden om het gigantische fileprobleem – waar SimCity sinds de start mee kampt – op te lossen. Je moet echter niet kiezen voor de ene of de andere richting. Je hebt namelijk zowel de Academie als OmegaCo nodig. Die laatste zorgt voor het geld, de eerste kost handenvol geld maar helpt je wel om de gigantische vervuiling van OmegaCo op te ruimen. Een goed evenwicht vinden zal dus je doel worden.

Het idee achter deze tweede uitbreiding is niet slecht, maar er blijven enkele fundamentele problemen die reeds in de originele SimCity aanwezig waren. Zo krijg je een pak meer opties om je stad te ontwikkelen, maar wegens deze extra opties krijg je met een nog nijpender plaatsgebrek te kampen. Deze uitbreiding brengt wel oplossingen voor gigantische problemen uit de originele versie, zoals het oplossen van monsterfiles. We vinden het echter spijtig dat je een uitbreiding moet kopen om een ontwerpfout opgelost te krijgen. Bovendien zal je de hele regio waarschijnlijk ook op je eentje mogen ontwikkelen. Er zijn namelijk nog amper spelers op de servers van EA te vinden. Waar die de eerste dagen na de lancering overvol zaten met verwachtingsvolle gamers, zijn ze nu desolaat wegens teleurgestelde gamers.

Score: 6/10

(0 – 2: verschrikkelijk; 3 – 4: slecht;  5 – 6. oké; 7 – 8: uitstekend; 9-10: absolute top)

Gesponsorde artikelen