Streamingdienst Spotify verliest langzaam marktaandeel aan rivalen

Geen enkel platform voor muziekstreaming heeft het voorbije jaar meer nieuwe betalende klanten aangetrokken dan marktleider Spotify. Desondanks heeft het bedrijf vorig jaar aan marktaandeel ingeboet. Dat blijkt uit een onderzoek van Midia Research.

Het fenomeen moet volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan het feit dat concurrenten zoals YouTube Music, Tencent Music of Amazon Music in percentages een sterkere groei hebben laten optekenen.

Blijvende groei

“Platformen voor muziekstreams hebben het voorbije jaar wereldwijd ongeveer 100 miljoen nieuwe betalende abonnees kunnen aantrekken”, voert Midia Research aan. “Daarmee toont de sector een verdere groei. Het jaar voordien waren immers 83 miljoen nieuwe klanten aangetrokken.”

Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werden bijna 20 miljoen nieuwe abonnees geregistreerd. Daardoor kwamen de streamingdiensten volgens Midia Research op dat ogenblik wereldwijd aan 487 miljoen gebruikers.

Spotify kon over een periode van één jaar 27 miljoen nieuwe gebruikers melden. Daarmee liet het bedrijf betere prestaties optekenen dan zijn concurrenten. Desondanks viel het wereldwijde marktaandeel van Spotify met 2 procent tot 32 procent terug.

“Dat verlies was duidelijk gekoppeld aan een snellere groei bij rivalen”, beklemtoont Midia Research. “Google, eigenaar van YouTube, registreerde tijdens diezelfde periode immers een winst van 60 procent, gevolgd door Tencent Music (40 procent) en Amazon Music (27 procent).”

Groeimarkten

In de wereldwijde rangschikking van streamingdiensten staat Apple Music met een marktaandeel van 16 procent op een tweede plaats. Het platform liet het voorbije jaar een groei met 12 procent optekenen. Amazon Music en Tencent Music delen met een marktaandeel van 13 procent de derde plaats.

Daarna volgen Google (8 procent), Netease (4 procent), Deezer (2 procent), Yandex (2 procent) en Pandora ( 1 procent). De overige diensten hadden een gezamenlijk marktaandeel van 9 procent.

De onderzoekers merken nog op dat de opkomende markten zoals Latijns-Amerika en Asia-Pacifc het voorbije jaar een sterke bijdrage tot de groei van de wereldwijde streamingmarkt hebben geleverd. Deze groeimarkten namen ongeveer 60 procent van de groei voor hun rekening.

“Vele streamingdiensten hebben voor de verschillende regio’s afzonderlijke tarieven voorzien”, merken de onderzoekers daarbij op. “In opkomende markten worden de diensten daarmee meestal aan lagere prijzen aangeboden.”

“De sterkere groei in die gebieden hebben er dan ook echter voor gezorgd dat de gemiddelde omzet per gebruiker vorig jaar met 9 procent is gedaald.”

(tb)

Meer
Lees meer...