Suite Française, te nadrukkelijk hengelend naar een groot publiek

WO II: Lucilles man is naar het front en zij woont bij haar schoonmoeder. De Duitsers vallen Frankrijk binnen en bezetten o.a. Bussy, het dorpje waar Lucille woont met haar schoonmoeder. Eén van die Duitsers is Oberleutenant Bruno van Falk, die gehuisvest wordt bij bovengenoemden. Hij blijkt een voorname heer te zijn die al vlug het hart van Lucille weet te veroveren, en vice versa. Dit verhaal is gebaseerd op de roman van Irène Némirovsky, die om het leven kwam in Auschwitz in 1942. Het werd een internationale bestseller.

Scott Thomas speelt met verve de rol van de boze schoonmoeder, die treurt om het verlies van haar zoon. Lucille wordt gespeeld door Michelle Williams (die u misschien nog kent van Blue Valentine met Ryan Gosling). Ze blijft braaf in haar rol. Het had misschien wat stoerder gemogen. De ogen van half Vlaanderen zijn echter gericht op onze nieuwe Nationale trots, met name Mathias Schoenaerts, die de rol van Bruno van Falk voor zijn rekening neemt. En hij doet dat goed. Voor één keer speelt hij niet de bullebak of de halve psychopaat, maar een voorname Duitse officier, die een muzikale achtergrond heeft en hiermee ook het hart van zijn Lucille weet te veroveren. De titel van de film verwijst namelijk naar een muziekstukje dat hij voor haar schrijft.

De film zelf ziet er goed uit, maar komt traag op gang. Het duurt een hele tijd voor alle personages geïntroduceerd zijn waardoor bepaalde verhaallijnen naar het einde toe wat vlug afgehaspeld worden. Bovendien blijft het een raadsel waarom de Duitsers wel Duits spreken en de Fransen Engels. Een vreemde keuze die de authenticiteit van het geheel zeker niet ten goede komt. De film blijft echter zeker genietbaar en naar het einde toe wordt het zowaar zelfs spannend. Mooi gedaan maar allemaal net iets te braaf en te nadrukkelijk hengelend naar een groot publiek.

XX1/2

Van : Saul Dibb

Met : Mathias Schoenaerts, Michelle Williams, Kristin Scott Thomas, Margot Robbie, Sam Riley, Ruth Wilson, Lambert Wilson & Tom Schilling

Meer
Lees meer...