’t Was de schuld van ’t werkvolk: VW schuift fraude met 11 miljoen diesels in schoenen van “individuele werknemers”

’t Was de schuld van ’t werkvolk: VW schuift fraude met 11 miljoen diesels in schoenen van “individuele werknemers”

Minstens 11 miljoen auto’s werden jarenlang uitgerust met sjoemelsoftware, maar, zegt de top van Volkswagen nu, dat was de schuld van “individuele werknemers” die “zonder dat ze goed werden gecontroleerd, hun gang konden gaan”. 

Volgens de voorzitter van de raad van bestuur van VW, Hans Dieter Pötsch, is slechts “een relatief kleine groep werknemers” betrokken geweest bij de fraude. “Degenen die verantwoordelijk zijn, zullen worden gevonden en aangeklaagd”, verzekerde hij. ”We zullen niet rusten totdat de schuldigen zijn gevonden. Er wordt niks onder het tapijt geveegd.” Negen managers zijn inmiddels geschorst in verband met de zaak, maar dat kunnen er meer worden, maakte VW bekend op een persconferentie in Wolfsburg.

De Duitse autobouwer erkende op de persconferentie nochtans dat er in de VS heel bewust is gefraudeerd. In 2005 begon Volkswagen in Amerika een campagne om dieselauto’s aan de man te brengen. Maar het bedrijf slaagde er niet in om de veelbesproken motor EA 189 te laten voldoen aan de uitstooteisen voor stikstofoxide in de VS.

“Uit wanhoop”

“Uit wanhoop” besloot een “kleine groep werknemers” daarom tot het inbouwen van speciale software, de beruchte sjoemelsoftware, om de tests te omzeilen. Wie dat besluit heeft genomen, is nog onduidelijk volgens de VW-top. Maar het onderzoek loopt, nog zeker tot een stuk in 2016. Er zijn volgens VW 450 interne en externe experts bij betrokken.

In september werd bekend dat VW heeft gerommeld met de uitstootgegevens van stikstofoxide (NOx). Het bleek uiteindelijk te gaan om 11 miljoen auto’s die meer schadelijke stoffen uitstoten dan volgens de laboratoriumtests zou moeten. Later erkende Volkswagen dat ook de CO2-uitstoot bij enkele tienduizenden auto’s niet in orde is.

Geen antwoord

“Tekortkomingen in onze werkprocessen hebben individuen de mogelijkheid gegeven om te frauderen”, luidt het. Hoe een praktijk – waartoe misschien wel slechts een handvol managers de beslissing namen, maar die bekend moet zijn geweest bij behoorlijk wat werknemers – tien jaar lang niet ter ore kwam aan de top van het bedrijf, was een vraag waar niet op werd ingegaan.

Volkswagen wil in de toekomst dat de tests op uitstoot van schadelijke stoffen door een onafhankelijke instantie worden gecontroleerd. Ook wil het bedrijf steekproefsgewijs tests gaan doen op de weg. In de praktijk stoot een auto doorgaans meer schadelijke stoffen uit dan in een laboratorium.

Maatregelen

Het Duitse autoconcern neemt maatregelen om ervoor te zorgen dat de fraude nooit meer kan gebeuren. Volgens de voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen worden IT-systemen geïnstalleerd die de interne procedures strenger moeten maken. De nieuwe CEO, Matthias Müller, zei dat Volkswagen het schandaal ziet als een katalysator voor verandering die het bedrijf nodig heeft. ”We zullen niet toestaan dat deze crisis ons verlamt.”

Hoe een praktijk, waartoe misschien wel slechts een handvol managers de beslissing namen, maar die bekend moet zijn geweest bij behoorlijk wat werknemers, tien jaar lang niet ter ore kwam aan de top van het bedrijf, was een vraag waar niet werd op ingegaan.

Gesponsorde artikelen