Tabaksreus Phillip Morris wil dat iedereen stopt met roken maar probeert tegelijkertijd de tabakswetgeving te omzeilen

Tabaksreus Phillip Morris wil dat iedereen stopt met roken maar probeert tegelijkertijd de tabakswetgeving te omzeilen

Sigarettenfabrikant Philip Morris, dat onder andere Marlboro’s produceert, gaat bijna één miljard dollar investeren in Foundation for a Smoke-Free World, een nieuwe stichting tegen het roken dat het zelf opgericht heeft. Elk jaar zal maar liefst 80 miljoen dollar aan onderzoeken besteed worden met als doel de gezondheidsschade bij de bijna één miljard rokers te beperken. Het initiatief komt van Derek Yach, die ooit functionaris was bij de Wereldgezondheidsorganisatie.

“Ik herinner me mijn rokende moeder en haar eveneens rokende broers en zussen nog”, zegt Derek Yach, die het initiatief voor de stichting nam. “Allemaal dood. Allemaal heel jong gestorven. Ik heb er vertrouwen in dat we het aantal aan roken gerelateerde doden flink kunnen verminderen.”

André Calantzopoulos, de grote baas van Philip Morris, begrijpt dat mensen hun wenkbrauwen fronsen als ze over de plannen van zijn bedrijf horen. “Als je je zo inzet voor een rookvrije wereld, waarom stop je zelf dan niet met de verkoop van sigaretten?”, klinkt het vaak. Zijn antwoord: we zijn ermee bezig. Zijn bedrijf presenteerde dit jaar al de IQOS, een elektrisch apparaatje dat minder schadelijke stoffen uitstoot. Daardoor zouden op termijn de risico’s van aan roken gerelateerde ziektes verminderen. Momenteel zouden al zo’n drie miljoen mensen gebruikmaken van het toestel. Over acht jaar wil Philip Morris dat 30 procent van zijn producten rookvrij is. Dat melden persbureau ANP en persbureau Reuters. Calantzopoulos vindt het echter niet zinvol om meteen te stoppen met de verkoop van sigaretten: “We kunnen dit probleem niet in ons eentje verhelpen. Zolang de vraag naar sigaretten blijft bestaan, blijft ook het aanbod.”

Tabakswetten omzeilen

Toch is het helemaal niet zeker dat de bedoelingen van Calantzopoulos oprecht zijn. Zo heeft persbureau Reuters verschillende documenten naar buiten gebracht, waaruit blijkt dat Philip Morris verschillende plannen heeft om de tabaksregelgeving in meerdere landen te omzeilen. Zo kregen werknemers in India speciale opleidingen om op een legale manier nabij krantenkiosken te adverteren, terwijl tabaksreclame verboden is in het land. Uit andere gelekte mails en brieven blijkt ook dat de tabaksfabrikant de jongste jaren gelobbyd heeft op internationale conferenties om de tabaksregelgeving te versoepelen.

Ook stootte de Britse krant The Guardian niet zo lang geleden op een andere omzeilingsoperatie van Philip Morris. In het Verenigd Koninkrijk zijn tabaksproducenten sinds kort verplicht om hun sigaretten in gestandaardiseerde, groen gekleurde pakjes te verkopen. Maar bij Philip Morris deden ze hun eigen ding. Ze brachten nieuwe Marlboro-pakjes uit die goed aan te wijzen zijn, niets gestandaardiseerd dus.

Gesponsorde artikelen