Tankers die bereid zijn Russische olie te vervoeren verdienen drie keer meer dan voor de oorlog in Oekraïne

Europa wil afkicken van Russische olie. De Europese leiders hebben daarom verschillende maatregelen genomen om het zwarte goud uit Oost-Europa te weren. Dat neemt niet weg dat verschillende tankers nog bereid zijn om het zwarte goedje te vervoeren. En zij verdienen daar nu mooi geld mee, schrijft het persagentschap Bloomberg.

De Europese Unie wil tegen het einde van dit jaar 90 procent van de Russische olie-import weren. Die maatregel werd opgenomen in het zesde sanctiepakket tegen Rusland omdat het Oekraïne is binnengevallen. Voorts wordt er ook werk gemaakt van een verzekeringsverbod voor olietankers die Russische olie vervoeren.

Verdrievoudiging inkomsten

Met die strenge maatregelen in het vooruitzicht willen enkele tankers nog snel wat geld verdienen door Russische olie te vervoeren. Dat meldt Bloomberg. “Schippers kunnen ongeveer 1,6 miljoen dollar verdienen met het vervoer van Russische ESPO-olie op een kleine tanker van de oostelijke haven van Kozmino naar China”, laten scheepsmakelaars aan het persagentschap weten. Dat is ongeveer drie keer meer dan wat ze kregen voor de start van de oorlog in Oekraïne. “De lucratieve handel is een vaste waarde geworden voor reders uit China, Turkije en Griekenland”, klinkt het. Bijna alle uitgevoerde ESPO-olie is bestemd voor de Chinese markt, met af en toe een levering voor India.

Er is nu ook veel minder concurrentie op de markt. Veel rederijen zijn niet langer bereid om Russische olie te vervoeren uit angst om reputatieschade te lijden of de westerse sancties te schenden. De publieke opinie is zeer scherp voor bedrijven die handel blijven drijven met Rusland. De druk is zodanig groot dat enkele grote internationale ketens, waaronder McDonald’s, het Oost-Europese land de rug hebben toegekeerd.

730.000 vaten ruwe olie

“Het vervoeren van ESPO-olie naar China met een aframax – een tanker met een draagvermogen tussen 80.000 en 120.000 ton – neemt gewoonlijk ongeveer vijf dagen in beslag, waardoor het een van de meest rendabele routes ter wereld is”, aldus de bronnen van Bloomberg. “De korte transittijd betekent dat schepen weinig downtime hebben wanneer ze leeg terugvaren naar Kozmino, waardoor hun benuttingsgraad en winst stijgen. Een aframax kan ongeveer 730.000 vaten ruwe olie vervoeren.”

De G7-landen hebben vorige week nog maatregelen besproken om de Russische olie-inkomsten aan banden te leggen. Ze onderzoeken onder meer of ze de Russische olieprijzen kunnen plafonneren. De Amerikaanse bank JPMorgan waarschuwt dat dergelijke maatregelen de olieprijs verder de hoogte kunnen injagen. De financiële instelling sluit een stijging tot 380 dollar per vat niet uit.

(fjc)

Meer
Lees meer...