Taylor Swift past merch voor ‘folklore’ aan na beschuldigingen van plagiaat

Taylor Swift
Isopix

‘Folklore’, het nieuwe album van Taylor Swift, kwam als een verrassing voor de hele wereld. Maar vooral voor het kledingmerk The Folklore, dat plots heel wat aandacht kreeg. De cardigan die Taylor Swift verkocht als merchandise voor het album, waarop het nummer cardigan te vinden is, werd zo ook even het onderwerp van een klein relletje over plagiaat.

Plagiaat in de muziekwereld heeft doorgaans te maken met het overnemen van melodieën of ritmes, maar Taylor Swift kreeg beschuldigingen van plagiaat over haar merchandise voor het nieuwe album ‘folklore’.

The Folklore

Het black-owned kledingmerk The Folklore wordt sinds de lancering van het nieuwe album van Taylor Swift bedolven onder mailtjes van Swifties, de fans van Taylor Swift. Zij denken namelijk dat de site of het e-mailadres dat van het team van Taylor Swift is of ze zoeken op de website naar de merchandise van het album. Maar eigenlijk heeft het kledingmerk dus niets te maken met Taylor Swift of haar nieuwe muziek.

Maar het bleef niet enkel bij het misverstand rond de naam. Want Amira Rasool, de eigenares van The Folklore, merkte op dat het logo op de cardigans van Taylor Swift wel heel hard lijkt op dat van haar kledingmerk. Het gaat daarbij vooral om het woordje ‘the’ dat rechtop tegen de ‘F’ van ‘folklore’ staat en dat terwijl het album van Taylor Swift gewoon ‘folklore’ heet. Maar op de cardigans staan de woorden ‘the folklore album’ te lezen. En dat in een stijl die inderdaad sterk lijkt op dat van haar merk.

Black-owned

Er kwam vooral veel kritiek op het logo omdat The Folklore een “black-owned” merk is. Het werd namelijk opgericht door Amira Rasool, een zwarte vrouw. In de nasleep van de protesten rond Black Lives Matter is er meer aandacht voor merken van zwarte eigenaars die vaak door grotere (witte) namen geplagieerd worden.

In een post op Instagram legt Amira het verder uit. “Vanmorgen ontdekte ik dat zangeres Taylor Swift merchandise verkoopt bij haar album ‘folklore’. Ze verkoop op dit moment merchandise waarop de woorden ‘the folklore’ geprint staan. Gebaseerd op de gelijkenissen in het ontwerp, ben ik van mening dat de ontwerper van de merch het logo van mijn bedrijf gestolen heeft.”

“Ik deel mijn verhaal om de trend aan het licht te brengen waarbij grote bedrijven en celebrities het werk van kleine bedrijven die eigendom zijn van minderheden. Ik ga deze overduidelijke diefstal niet zomaar laten passeren.” Ze liet ook weten dat het originele design gemaakt werd door Caine Casket.

Aangepast

Folklore cardigan Taylor Swift
https://store.taylorswift.com/

Het team van Taylor Swift reageerde al snel en paste het logo op de cardigans aan. Nu staat er enkel nog ‘folklore album’ te lezen, zonder de ‘the’ dus. In een statement aan Good Morning America laat het team ook weten dat de merchandise met ‘the folklore album’ nog niet verdeeld werd.

“We werden erop attent gemaakt dat er problemen waren rond het gebruik van het woord ‘the’ voor ‘folklore album’ op sommige van de merchandise voor het album. Er is geen merchandise verspreid met het woord ‘the’.” Wel werden de cardigans al uitgestuurd naar verschillende celebrities die er al mee poseerden op sociale media. Maar op de cardigans die te koop zullen zijn voor de fans van Taylor Swift zullen enkel de woorden ‘folklore album’ te vinden zijn.

Donatie

Amira is blij met de aanpassing van de cardigan, maar laat ook weten dat dat maar de eerste stap is. Op dit moment is ze nog aan het praten met het team van Taylor Swift over de volgende stappen in de zaak.

Taylor Swift reageerde zelf ook al op de situatie en liet met een tweet aan Amira weten dat ze graag een donatie wil maken aan The Folklore. Maar daar bedankte Amira voor in een andere tweet. “The Folklore is een bedrijf, geen goed doel. We accepteren geen donaties, maar we zijn ons kapitaal aan het uitbreiden.” Met andere woorden: wie wil kan investeren in The Folklore, maar het bedrijf neemt geen donaties aan.

Gesponsorde artikelen