Belgen gingen écht online leven tijdens lockdown: vooral online daten, streaming en games in trek

Nu we na drie maanden coronacrisis voorzichtig uit de lockdown stappen, is het duidelijker dan ooit dat onze dagelijkse routines er voortaan heel wat anders uit zullen zien. Dat is vooral op vlak van digitale bezigheden zo bij heel wat mensen. Telewerken en video-callen werden een belangrijk element van het dagelijks leven. Maar welke apps werden er nu het meest gebruikt tijdens de lockdown? En in hoeverre denkt de Belg dat zijn nieuwe digitale gewoontes behouden zullen worden in de toekomst? Yugo, een onderdeel van Telenet, voerde er een grootschalig onderzoek over uit.

De belangrijkste bevinding van het onderzoek: maar liefst 61 procent van de Belgen spendeerde meer tijd online tijdens de lockdown. En dat was niet enkel te wijten aan telewerk. Amper 10 procent van de Belgen wijt deze toename aan online activiteiten enkel aan professionele bezigheden, de rest legt de verklaring voornamelijk bij veranderingen in hun vrijetijdsbestedingen. Vooral 45-plussers spendeerden meer vrije tijd online, bij de 25-34-jarigen was werk dan weer iets bepalender voor de invulling van hun digitale uren.

(Open brief aan Facebook-CEO Mark Zuckerberg: “Facebook zou de lat voor politici hoger moeten leggen in plaats van voor burgers”.)

16 procent ging meer online daten

Telenet

Waar werden die extra uren online dan zoal aan besteed? Onze bezigheden concentreerden zich rond drie pijlers: behoefte aan sociaal contact, nood aan informatie en nieuwe hobby’s. Het internet werd – weinig verrassend – dé manier om in contact te blijven met anderen. Zo’n 60 procent van de Belgen ging meer videobellen of chatten, en dat gebeurde vooral via Whatsapp (61 procent) en Facebook Messenger (55 procent).

Daarnaast is 16 procent van de Belgen ook meer online gaan daten tijdens de lockdown. Opvallend: bij de mannen is dit 22 procent en bij de vrouwen amper 9 procent.

Ook werd er veel online nieuws geconsumeerd: zo’n 60 procent van de Belgen las meer online kranten, en de helft van onze landgenoten zocht en vond tips over voeding, gezondheid en sporten. Ook nieuwe vormen van info-media kenden een groei: 1 op de 5 Belgen ging tijdens de lockdown vaker naar podcasts luisteren.

(Nieuwe TikTok-challenge toont duidelijk wat “white privilege” is.)

Vrouwen gingen meer gamen

pixabay

We ontwikkelden ook nieuwe digitale hobby’s. Zo’n 40 procent van de Belgen speelde meer videogames dan voor de lockdown. Dit cijfer ligt bij de mannen iets hoger, maar ook onder de vrouwen ging 30 procent meer aan het gamen. Wellicht is dit deels te wijten aan de enorme populariteit van Nintendo Switch game Animal Crossing: New Horizons, een spel dat ook atypische gamers aanspreekt. Daarnaast werd een toename gerapporteerd voor online quizzen (26 procent) en sporten met TV- of app-begeleiding (24 procent).  

(Android 11 bèta: dit mogen we verwachten.)

Streaming

pixabay

De Belg keek de jongste tijd natuurlijk heel wat televisie, maar ontdekte ook technologie om de liefde voor entertainment op nieuwe manieren te beleven. Zo was de lockdown een extra push om over te schakelen van de klassieke televisie naar streamingdiensten. Ongeveer 1 op de 4 Belgen maakte vaker gebruik van diensten zoals Netflix, Chromecast, Apple TV of Android TV. Bij jongeren ligt dat cijfer nog een pak hoger.

De helft keek meer naar YouTube en een kwart overweegt om aan te sluiten bij een nieuwe dienst om meer content te ontdekken. De populairste titels tijdens de lockdown waren La Casa De Papel, gevolgd door Tiger King, Chernobyl en Manifest

Ook muziekstreaming scoorde goed: 3 op de 10 Belgen gaf aan dit in de afgelopen maanden meer gedaan te hebben.   

Millennials op TikTok

Ook TikTok werd een echte hype. De app werd het vaakst spontaan aangehaald als de ondervraagden één applicatie moesten noemen die ze meer zijn gaan gebruiken tijdens de lockdown. En mensen zijn ook zélf actief content beginnen creëren: bij de 25- tot 34-jarigen zien we dat 1 op de 3 aangeeft dat ze meer filmpjes hebben geupload via TikTok of YouTube. De stijging is bij deze groep millennials zelfs groter dan bij Generatie Z, de belangrijkste gebruikers van TikTok.

Meer
Lees meer...