Left Right
scrollTop top

De blockbuster zal deze cinemazomer niet redden: ‘Tenet’ en ‘Mulan’ opnieuw uitgesteld, maar wat is er wél nog te zien?


© Warner Bros. Pictures

De bioscopen in ons land mogen openen op 1 juli. En hoewel er al een aantal films op het programma staan, zijn alle ogen gericht op de grote blockbusters die het grote publiek massaal terug zou kunnen lokken naar de zalen. En net die laten het nu afweten. De films die wel spelen vanaf 1 juli zijn ofwel oude bekenden, ofwel films die mikken op de arthouse filmliefhebber. Het slachtoffer op lange termijn lijkt vooral de middelgrote film te gaan worden.

Er was veel hoop gevestigd op de release van Tenet, de nieuwe van Christopher Nolan. De regisseur van onder andere Memento, The Dark Night, Inception en Interstellar heeft een stevige reputatie en slaagt er telkens in om intelligente films te maken die toch ook een groot publiek weten aan te trekken.

De release voor die Tenet stond lang halverwege juli gepland. Tot enkele weken geleden het bericht kwam dat de release naar eind juli werd opgeschoven. Nu heeft Warner Bros. beslist om de release opnieuw met twee weken op te schuiven, zodat de releasedatum nu op 12 augustus komt te staan.

Een woordvoerder van de filmstudio verklaart dat de studio staat te popelen om de film aan een groot publiek te laten zien, maar dat dat wel op een veilige manier moet kunnen. “Op dit moment moeten we meebuigen met de omstandigheden”, klinkt het.

De toestand in de Verenigde Staten

Wie tussen de regels kan lezen weet wat daar staat: zo lang de coronacrisis in de Verenigde Staten niet méér onder controle is, zal er met releasedata blijven geschoven worden. In Europa mogen we dan wel volop aan een exitstrategie bezig zijn, voor een filmstudio is de eerste bron van inkomsten nog altijd de Amerikaanse markt. En aangezien Tenet een prijskaartje heeft van meer dan 200 miljoen euro staat er heel wat op het spel.

Zijn er nog grote films over in het releaseschema? Tot voor kort wel nog. Mulan – de nieuwste Disney-remake – stond heel lang op 24 juli gepland, na een oorspronkelijk geplande release in maart van dit jaar. Het bleef heel erg lang stil bij Disney, tot ze dan toch maar deden wat iedereen verwacht had: uitstellen. De release van Mulan is nu voorlopig voorzien op 21 augustus. Nog niet zo heel lang geleden stond ook Wonder Woman 1984 – het langverwachte vervolg op Wonder Woman – nog op de planning voor 14 augustus, maar die is intussen ook al opgeschoven naar 2 oktober.

De slachtoffers

De slachtoffers zijn met velen. Aangezien heel wat van de grote releases de afgelopen maanden al zijn opgeschoven naar 2021 is het daar drummen in het releaseschema.

Het lijken vooral de iets kleinere films die daar het slachtoffer van worden. Studio’s kiezen immers in deze onzekere tijd voor zekerheid en zullen alleen nog die films in de zalen brengen waar ze zeker van zijn dat ze publiek zullen trekken. De anderen worden rechtstreeks op Video-On-Demand uitgebracht, of worden verkocht aan de streamingdiensten. Het meest opvallende slachtoffer daarvan is tot nu toe Greyhound, een film met Tom Hanks die nu op AppleTV+ te zien zal zijn, vanaf 10 juli, en geen cinemarelease meer krijgt. Apple heeft naar verluidt 70 miljoen dollar voor die rechten neergeteld.

Ook in België wordt er danig gedumpt. Eind mei viel er een mailtje van distribiteur The Searchers in onze mailbox dat maar liefst zeven van hun films niet meer in de zalen zouden verschijnen, maar alleen nog een VOD-release zouden krijgen. Daartussen zitten ook films met bekende namen zoals Naomi Watts (Luce, sinds 18/06 te zien), Casey Affleck (Light Of My Life, sinds 24/06 te zien), Tom Hardy (Capone, vanaf 05/08 te zien) en Benedict Cumberbatch (The Current War, vanaf 19/08 te zien). En dan hebben we het nog maar over één distributeur.

Wat blijft er wel nog over?

Nog heel wat. Voor 1 juli staan er 18 (!) films gepland voor een Belgische release. Alleen is het maar de vraag welke van die films erin zal slagen om een (groot) publiek naar de zalen te lokken. Het is een allegaartje van arthousefilms die eerder al op de VOD-platformen te zien waren (zoals Monos, Ema en Jumbo), herwerkingen (Parasite in zwart-wit), re-releases (de restauratie van klassieker The Mirror van Tarkovsky uit 1975), een documentaire over Leonard Cohen en zijn muze (Marianne & Leonard: Words Of Love), een actiefilm met Daniel Radcliffe die sowieso al niet de grootste publieksmagneet is (Escape From Pretoria) en een komedie over een bankbediende die een bijzondere bril vindt waardoor hij in een videospel gaat leven (Free Guy, met grote namen als Taika Waititi, Ryan Reynolds, Jodie Comer).

Opvallend is dat veel van die films nog geen slot hebben gekregen van de cinema’s. Er worden eerder weinig nieuwe films geprogrammeerd en er wordt vooral gerekend op films als 1917, Onward, Aladdin en Bad Boys For Life, films die voor de lockdown ook speelden en hun waarde al bewezen hebben, aangevuld met films die al enige tijd (Bohemian Rhapsody) of al veel langer (La La Land, Interstellar, Dunkirk) uit de zalen waren.

De enige nieuwe films die we tot nu toe in de grootste zalen op het programma zien staan zijn I See You (met Helen Hunt) en het hierboven vermeldde Escape From Pretoria met Daniel Radcliffe. Wie andere hierboven vernoemde films wil bekijken, moet al wat harder op zoek gaan. De documentaire over Leonard Cohen speelt bijvoorbeeld wel bij Lumière in Antwerpen, net als het kleine meesterwerkje Monos.

En 2021?

Of dat programma het ‘m zal kunnen doen, is nog maar de vraag. Ondertussen wacht ook 2021, wiens schema al volgepropt zit met blockbusters. Studio’s zullen er heel erg voor opletten dat hun eigen releases voldoende gespreid zijn, maar zullen ook de concurrentie fel in de gaten houden. De meeste mensen gaan immers niet zo heel erg vaak naar de film en twee of meerdere grote films die tegelijkertijd spelen zouden ervoor kunnen zorgen dat een deel van elkanders winst zouden afromen.

Op lange termijn zou het kunnen dat het grootste slachtoffer van de coronacrisis de iets kleinere film is. Er zal altijd een plaats zijn voor arthouse en er zal altijd een plaats zijn voor blockbusters. De vraag is of er ook nog plaats zal zijn voor films die zich daar ergens tussenin bevinden…


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…


Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    43.944.089
  • Aantal
    doden
    1.166.685
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    333.718
  • Aantal
    doden
    10.899