Tentoonstelling ‘What Price Hollywood’: hoe wordt gender afgebeeld op filmposters?

Tentoonstelling ‘What Price Hollywood’: hoe wordt gender afgebeeld op filmposters?

Films hebben een grote invloed op onze samenleving en cultuur. Wat op de posters staat, stuurt vaak hoe het publiek romantiek en seks begrijpt. En laat nu net op het grootste deel van de posters van oude Hollywoodfilms een relatie tussen een man en een vrouw afgebeeld zijn. De tentoonstelling ‘What Price Hollywood’ ging op zoek naar posters waar dat niet zo is.

Terugkijken naar de posters van oude Hollywoodfilms voelt vaak nostalgisch. Maar de tentoonstelling What Price Hollywood pakt dat onderwerp helemaal anders aan. Ze zorgt dat haar bezoekers hun focus in een andere richting dan nostalgie leggen en de posters bekijken door een genderbril. Met andere woorden: de bezoekers moeten zich afvragen hoe gender geprojecteerd wordt op de posters.

Collectie van 120.000 stuks

De tentoonstelling in het Museum of Modern Art (New York) bestaat uit bijna 140 verschillende filmposters en lobby cards (een kleinere versie van de posters die in de lobby van de bioscoop te zien waren). Die komen allemaal uit de collectie van het museum, al is een groot deel van die 120.000-delige collectie geleend van een verzamelaar en historicus uit New York.

Brief vertelt alles

Voor de curatoren was het een heel speciaal gevoel om door al die posters en kaarten te gaan. “Ze voelen nu zo revolutionair aan, maar toen waren ze gewoon een manier om reclame te maken”, vertelde Brittany Shaw aan The Guardian. Tussen de posters, vonden ze ook een brief terug waarin stond dat “mannen niet naar dit soort films willen kijken, behalve de pansies natuurlijk”.

De brief beschreef perfect de onbesproken waarheid over de filmindustrie in die tijd en dus besloten de curatoren hem ook te gebruiken. Op die manier hadden ze niet alleen de visie van de criticus op het onderwerp, maar ook die van de performers. De brief werd namelijk geschreven door Louise Brooks, een actrice die later verbannen zou worden uit Hollywoodfilms.

Van traditioneel naar revolutionair

De eerste poster die de bezoekers te zien krijgen, is die van de film waaruit de hele tentoonstelling ontstaan is. What Price Hollywood? is een film uit 1932 en de eerste versie van A Star Is Born (nee, niet die met Lady Gaga). De film is volgens critici de “personificatie van traditionele genderrollen” en was dus de perfecte keuze om de tentoonstelling mee te starten.

Als bezoekers wat verdergaan, wordt het interessanter. Vanaf dan krijgen ze namelijk posters te zien waarop die genderrollen beginnen te vervagen. Mannen worden een beetje vrouwelijker voorgesteld en vrouwen worden stoerder afgebeeld. De relaties op de posters zijn ook niet meer duidelijk heteroseksueel. Hoe verder de tentoonstelling vordert, hoe minder duidelijk alles is.

Female Trouble

Een van de laatste posters van de tentoonstelling, is die van de film Female Trouble. De poster van de film van John Waters uit 1974 is omgeven door verschillende kleinere lobby cards. En als je goed kijkt, wordt het patroon van die kaarten duidelijk: Female Trouble is namelijk de som van alle films die rond de poster hangen. John Waters daagde met zijn film de hele idee van gender uit.

Het doel van de hele tentoonstelling? Mensen anders naar de posters doen kijken dan de mannen die ze indertijd gemaakt hebben. Want wat velen vaak vergeten, is dat films (en dus ook de reclame daarvoor) een grote invloed hebben op de samenleving en culturen. De curatoren vonden het hoog tijd om eens te bekijken hoe genderrollen en gendergedrag geprojecteerd werd op filmposters.

Mocht je de tentoonstelling willen bekijken, dan moet je wel eerst even een reisje naar New York boeken. De expositie loopt nog tot 15 juni in het Museum of Modern Arts.

Gesponsorde artikelen