Tesla gaat er volledig voor in ons land: “De markt is pak groter dan we dachten”

In de schaduw van de oude mijnterril van Maasmechelen mochten we tijdens de Black Diamond All-Wheel Drive Tour kennismaken met Tesla’s nieuwe Model S P85D. Of de locatie eerder toevallig gekozen was of niet laten we in het midden, maar qua symboliek vonden we het alleszins mooi: de nieuwe generatie van duurzame wagens die het overneemt van de vervuilende wagens op fossiele brandstoffen.

De markt voor elektrische wagens staat in België echt nog maar in haar kinderschoenen. Maar groeien doet ‘ie echt wel. Getuige daarvan is toch wel Tesla zelf, de vaandeldrager van het elektrische wagenpark. Tot vorig jaar werd alles in België via het Nederlandse hoofdkantoor geregeld, maar sinds januari heeft België zijn eerste country manager gekregen.

Het is een teken aan de wand dat de Belgische markt wel degelijk groot genoeg is voor een bedrijf als Tesla om actief aanwezig te zijn. “Dat klopt”, vertelt kersvers country manager An De Pauw. “Het was misschien een beetje onverwacht, maar de markt is een pak groter dan we dachten.” Volgens automobielfederatie Febiac werden er vorig jaar 521 Tesla-wagens ingeschreven in België, en de trend is volgens De Pauw “zeer positief”.

Versnelling hoger schakelen

Ondanks die versnelde groei van het elektrische wagenpark, is er nog veel werk aan de winkel. Maar dat kan niet enkel door innovatie in de autosector. “Qua infrastructuur en mindset moeten we toch echt wel een versnelling hoger schakelen om onze Europese buurlanden te evenaren”, legt De Pauw uit. “Maar het is nu al wel duidelijk dat elektrische wagens hun plaats hebben in de Belgische groene mobiliteit van de toekomst, als deel van of in combinatie met verschillende technologieën.”

“Het doel van Tesla is nu nog altijd hetzelfde als tien jaar geleden”, vertelt De Pauw. “We willen de omschakeling naar milieuvriendelijke alternatieven versnellen door kwalitatief hoogstaande elektrische wagens naar de massa te brengen. Dan spreek ik over technologische hoogstandjes als Autopilot, adaptieve cruisecontrol en permanente softwareupdates.”

Uiteraard zouden ze bij Tesla het aantal laadpalen in België, momenteel een 800-tal, liever sneller zien stijgen. Maar dat kan een autofabrikant niet allemaal zelf. “Met een Tesla P85 kan je volgens onze testen al zo’n 500 kilometer rijden op één acculading”, zegt De Pauw, “dus het merendeel van onze klanten laadt gewoon thuis de wagen op. Maar je kan ook gewoon in Europa rondrijden en je wagen snel en gratis opladen dankzij ons netwerk van superchargers. Ook in België hebben we er zo al drie gebouwd: in Aartselaar, Nijvel en Gent.”

Maatregelen van bovenaf?

Maar mogen we dan niets van onze overheid verwachten? “Om de opgestelde doelen in de richtlijn van Europa ‘Clean Power for Transport’ te bereiken, is de uitbouw van elektrische mobiliteit een absolute prioriteit”, zegt De Pauw. “Op vlak van publieke laadinfrastructuur dient er nationaal maar zeker ook Europees een gestandaardiseerde laad- en betaalinfrastructuur te komen. Ook andere maatregelen, zoals de aanpassing van het voordeel van alle aard, een korting op verkeersbelasting, gratis parkeren en korting op energierekening kunnen de uitbouw stimuleren. De inzet dient van zowel de politiek, de bedrijven, energieleveranciers en constructeurs te komen.”

Maar dat lijkt er wel aan te komen. Volgens Jos Vermeiren, algemeen secretaris van Federauto Vlaanderen, beweegt er wel degelijk iets om alle benodigdheden voor elektrische mobiliteit in ons land uit te bouwen. “Een duidelijk signaal van de regering is ook nodig. In landen waar dat signaal er wel is gekomen, denk maar aan Nederland of Noorwegen, groeit de markt voor elektrische wagens enorm.” In Noorwegen is de best verkochte wagen van 2015 zelfs een elektrische wagen.

Zijn collega Phillippe Decrock, directeur van de studiedienst bij Federauto, springt hem bij. “In Noorwegen is de situatie echt vooruitstrevend. Er worden stimulansen aangeboden aan de eigenaars van elektrische wagens: de rijtaks is er veel lager, het inschrijvingsgeld is lager, ze mogen op taxi- en busbanen rijden. Je zou wel gek moeten zijn om in Noorwegen geen elektrische wagen te kopen.”

Meer
Lees meer...