Testpassagier raakt met valse bomgordel voorbij security Brussels Airport

Testpassagier raakt met valse bomgordel voorbij security Brussels Airport

Op de luchthaven van Zaventem heeft vorig jaar een test plaatsgevonden met een ‘mystery passenger’ om te testen hoe efficiënt de security te werk gaat. De man kon zonder problemen met een nagemaakte bomgordel door de security van Brussels Airport raken.

De veiligheidscontroles op de luchthaven worden uitgevoerd door zo’n 900 mensen van de privéfirma G4S. Dat melden de kranten van De Persgroep en Het Mediahuis. “De gordel zag er erg geloofwaardig uit, met draadjes, een detonator en een stof die dezelfde dichtheid had als echte explosieven”, zegt de mystery passenger anoniem aan de kranten. “Ik droeg hem met een elastische klittenband rond mijn middel. Toen ik gefouilleerd werd, deed ik me voor als een buitenlandse passagier die geen Nederlands sprak. Ik gebaarde dat ik last had van m’n rug en liet uitschijnen dat ik een soort van harnas droeg. Tot mijn grote verbazing mocht ik doorlopen.”

(Lees hier meer over extremisten op de luchthaven van Zaventem.)

Mes

Maar het ging zelfs nog verder. “Diezelfde dag heb ik de security ook tot twee keer toe omzeild met een valse personeelsbadge én kon ik ongemerkt een mes meesmokkelen”, klinkt het.

(Onlangs werden de autopsierapporten van de slachtoffers van de aanslagen van 22 maart 2016 gestolen uit het Brussels parketgebouw.)

Vijf maanden stilte bij regering

De testen vonden al plaats in oktober 2018 en werden voorgelegd aan federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). De ACOD meldt dat er nog steeds geen concrete maatregelen gekomen zijn van de minister.

“We klagen dit al enkele jaren aan”, zegt ACOD-vakbondsman Bart Neyens op Radio 1. “De veiligheid van de passagiers en werknemers is niet gegarandeerd. Er wordt elke dag getest en er zijn haast elke dag testen die niet slagen.”

Volgens Neyens is die onnauwkeurigheid te wijten aan de commerciële druk die vanuit de luchthaven uitgaat: “De wachttijden mogen niet oplopen. De veiligheidsscreening moet vooruitgaan. Het antwoord daarop is: meer security inzetten, meer screenings, maar dat kost geld. En als de overheid dit niet oplegt, dan is een commerciële uitbater niet geneigd beter te doen.”

Neyens benadrukt wel dat het nog steeds best veilig is op onze luchthaven, maar het veiligheidsniveau moet wel omhoog.

(Lees hier meer over ‘de aanslag op de Antwerpse Meir’ van 2017.)

Gesponsorde artikelen