Thalys en Eurostar willen fuseren om strijd aan te gaan met goedkope vliegtuigtickets

Thalys
GettyImages

De Eurostar en de Thalys gaan naar alle waarschijnlijkheid fuseren. Dat vertelt de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF. Dat bedrijf heeft namelijk een meerderheidsbelang in de twee treindiensten. Voor beide partijen zou de fusering grote voordelen opleveren.

In tijden van flight shaming (vreemd nagekeken worden als je een vliegtuig neemt) is het niet de bedoeling dat je een paar keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaat. Nee, je moet namelijk groener denken én groener doen. Daarom proberen verschillende overheden of organisaties de trein te promoten. Daar heeft ook de nationale Franse spoorwegmaatschappij SNCF gehoor aan gegeven.

Fusie tussen Eurostar en Thalys

De Eurostar en Thalys willen namelijk fuseren om op die manier een groter publiek aan te trekken. Beide treinen bieden nu al internationale treinverbindingen aan. Zo kan je met de eerste van Brussel naar Londen rijden via de kanaaltunnel en met de tweede trein rij je van onze hoofdstad tot in Parijs.

GettyImages

Nu een fusering kortbij komt, hoopt het moederbedrijf SNCF dat de treinen beter kunnen concurreren met budgetvluchten, goedkope busdiensten en de auto. Het project krijgt de naam Green Speed Project. Daarmee wil het treinbedrijf de nadruk leggen op milieuvriendelijkheid binnen Europa.

30 miljoen passagiers per jaar

Volgens de topman van SNCF, Guillaume Peppy, zou de fusie over twee jaar een feit moeten zijn. Het moederbedrijf heeft dan als doel om 30 miljoen treinpassagiers per jaar te vervoeren tegen 2030. Het afgelopen jaar kregen Eurostar en Thalys samen 18,5 miljoen passagiers bij elkaar.

De bestuursleden van beide treindiensten moeten wel het plan nog goedkeuren. Ook de ondernemingsraden moeten hun stem nog uitbrengen. Daarna gaat de Europese Commissie haar eindoordeel vellen. De Commissie moet namelijk kijken of er nog genoeg concurrentie overblijft als de twee treinbedrijven fuseren.

Gesponsorde artikelen