The elephant man door Loge10 Theaterproducties

The elephant man door Loge10 Theaterproducties

‘Loge 10′ wil repetoiretheater maken met de hoogste kwaliteitsnormen van casting tot marketing, en dat zonder enige vorm van subsidie. Een nobel streven, als je ’t mij vraagt, zeker als je ziet wat gesubsidieerde theaters vaak brengen. Soms durf ik mij de vraag stellen of die gezelschappen wel beseffen dat er ook een publiek in de zaal zit. En dat kan je niet zeggen van ‘Loge 10’. Zij zijn zich maar al te bewust van hun publiek. Ze hebben het nodig om de boel draaiende te houden. Daarom kiezen ze voor klassieke verhalen in een klassieke theatersetting, met succes. Ook deze ‘The elephant man’ is een schot in de roos.

John Merrick is 21 jaar en lelijk misvormd. Er groeien overal op zijn lichaam harde bottumoren. Toen hij twaalf jaar oud was, stierf zijn moeder en werd hij verstoten door zijn stiefmoeder. Hij leefde op straat en werd uiteindelijk een circusattractie. Zijn baas ‘Bites’ geeft hem kost en inwoon, maar behandelt hem als een hond. Op een dag wordt hij gevonden door dokter Frederik Treves. Aanvankelijk toont hij louter professionele interesse, maar algauw ontwikkelt zich een mooie vriendschap tussen beide mannen. Dr. Treves zorgt ervoor dat Merrick permanent in het ziekenhuis kan blijven en ontdekt dat er onder het afzichtelijke monster een lieve en gevoelige man schuilgaat. Merrick wordt bezocht door de adel en wordt op die manier opnieuw een bezienswaardigheid, nu voor de betere klasse. De man had heel zijn leven rechtop moeten slapen omdat zijn hoofd te zwaar was. Op zekere dag echter vindt men hem dood op zijn bed, liggend. Het is onduidelijk of hij omgevallen is of zelf die keuze gemaakt heeft…

Bruno Van Heystraeten is de huisregisseur en kiest alweer voor een klassiek decor dat eruit ziet als een kelder met centraal achteraan een groot dubbel raam. Dit decor doet zowel dienst als kroeg, als ziekenhuis of als theaterzaal. Het wisselen van decor gebeurt allemaal vrij snel door het opbrengen van de nodige meubelstukken, mooi geïntegreerd in het spel van de personages. Los van de hoofdacteurs, zijn er nogal wat figuranten die leven brengen in het geheel. Zo zijn de scènes in de kroeg, bij het circus en in de slaapkamer van Merrick een mooie illustratie van hoe de mens beïnvloed wordt door de massa en een oordeel velt zonder zich eerst te vergewissen van wat de echte waarheid zou kunnen zijn.

Er wordt voortreffelijk geacteerd door het merendeel van de cast. De enige valse noten zijn Lulu Aertgeerts, die een karikatuur brengt van haar personage, wat ongepast lijkt in een voor de rest beklijvend stuk theater, en Mike Wauters, die zich bij momenten ook bezondigt aan overacting. Wim Stevens is goed in een kleine, maar belangrijke rol. Hans Ligtvoet is degelijk zoals altijd, maar het zijn de vier hoofdpersonages die de show stelen in deze productie. Erik Goris is onherkenbaar als ‘Bites’, maar weet de juiste toon te vatten, ondanks het feit dat hij de helft van de tijd dronken rondloopt. Ook Nathalie Wijnants is ontwapenend goed in haar rol van Miss Kendall, een actrice die John Merrick het gevoel heeft een echte mens te zijn. De twee echte sterren van deze productie zijn echter Peter Van de Velde als dr. Treves en Aaron Wade als Merrick. Van de Velde is één van de beste acteurs die Vlaanderen rijk is en weet met zijn beheerst spel en zijn prachtige stem een mooie, menselijke dr. Treves neer te zetten. Aaron Wade is zijn perfecte tegenpool. Aan het begin van het stuk staat hij vooraan met achteraan een foto van de echte John Merrick. Terwijl Treves uitlegt wat er allemaal scheelt met de man, zien we Wade transformeren, zonder schmink, masker of wat dan ook. De rest van de voorstelling slaagt hij erin om ons te doen geloven dat hij ‘the elephant man’ is met een ingetogen en sublieme vertolking. Het deel na de pauze is van een uitzonderlijk hoog niveau en krijgt een groot deel van het publiek zover dat ze een traantje moeten wegpinken op het einde. Loge 10 bewijst nog maar eens het belang van repertoiretheater. Geef die mensen alstublieft subsidies, ze verdienen het!

Regie: Bruno Van Heystraeten

Spel : Aaron Wade, Peter Van de Velde, Nathalie Wijnants, Erik Goris, Wim Stevens, Lulu Aertgeerts, Yani Ausloos, Birte Adriaenssen, Aspasia Fragoulopoulou, Dorien Schrijnemakers & Mike Wauters

Kurt Blogt

Gesponsorde artikelen