Left Right
scrollTop top

The Witcher 3: episch, magisch, uitdagend en adembenemend mooi


The Witcher 3: episch, magisch, uitdagend en adembenemend mooi

Mix de serie Game of Thrones en de game Skyrim samen. Doe daar nog een vleugje van de film Django Unchained en de topgame Red Dead Redemption bij. Laat dat goedje een paar jaar sudderen bij de Poolse game-ontwikkelaar CD Project Red. En wat krijg je dan? Een gigantische, adembenemende, epische en magische RPG open-worldgame volgepropt met monsters. Welkom in de wereld van The Witcher 3: Wild Hunt!

Deze game werd verschillende keren uitgesteld. Maar na lang wachten kon menig gamefreak op 19 mei The Witcher 3: Wild Hunt spelen. EIN-DE-LIJK! Ik test deze game op de Playstation 4 en heb de twee voorgangers nooit gespeeld. Ondertussen is de game al een week uit en heb ik al ettelijke uren kunnen spelen. Al lijkt het alsof ik nog een lange weg voor de boeg heb en dat is ook zo. Man, dit spel is gigantisch, uitdagend en opwindend.

Het verhaal

Je speelt als Geralt of Rivia een Witcher. Dat is een bounty hunter die op monsters jaagt. Geralt heeft in het begin een droom over hoe zijn leven eruitzag. Voor hem was het dé droomsituatie. Hij was samen met de knappe Yennefer en speelde de vader van Ciri, een meisje in opleiding als Witcher, die hij als zijn dochter ziet. Maar mooie liedjes duren niet lang en Ciri (foto links) verdwijnt uit zijn leven omdat zij door de Wild Hunt, een groep van spoken, wordt opgejaagd.

Na enkele jaren krijgt Geralt nieuws over Ciri. Ze is gespot in Temeria en hij trekt erop uit. Dit is de rode draad van het hele verhaal: Ciri terugvinden. Vooraleer Geralt daarin zal slagen, ontmoet hij verschillende personage’s met elk een ontzettende diepgang. Om informatie te vinden moet hij tal van missies, zijmissies en contracten volbrengen.

De rollenspellen met de personages zijn wel een pak boeiender dan de hoofdverhaallijn zelf. Het lijkt eerder op een hopeloze achtervolging omdat je van her naar der wordt gestuurd. Maar los daarvan vullen de andere missies die leegte. Al hadden de Polen van CD Project Red er iets meer mee kunnen doen.

Uitdagende gameplay

Beslis en verander

De conversaties met de verschillende personage’s zijn grondig doordachte rollenspellen waarbij je af en toe zelf kiest wat Geralt moet antwoorden. De keuze beïnvloedt de conversatie, hoe de missie zal lopen of hoe de wereld er op het einde zal uitzien. Je kan domme, minder tactische of slimme, doordachte vragen stellen. De reacties van de personage’s in kwestie spreken boekdelen. De manier waarop je speelt verandert de loop van het spel. Op het einde van de game zijn er 36 verschillende scenario’s waarin de wereld verkeert mogelijk. Je kan The Witcher 3 een paar keer herspelen en toch nieuwe dingen beleven.

Soepele besturing

Zoals bij elke game moet je je aanpassen aan de controls en de speelwijze van de game. Als je, net als ik, de vorige games niet gespeeld hebt dan doe je best de tutorial want je moet het écht wel onder de knie hebben. Anders sterf je, zéér snel.

The Witcher 3 heeft een handig besturingssysteem. Het doet me denken aan de Rockstargame, Red Dead Redemption, die met de vorige generatie consoles een basis heeft gelegd om de spelbesturing vlotjes te laten verlopen. Je kan simpel met L1 en de rechter joystick de verschillende krachten, bommen, attributen, … van Geralt kiezen.

De gevechten zijn uitdagend, goor, bruut en barbaars. Armen en hoofden vliegen in het rond. Tegenstanders kunnen in twee gehakt worden, en af en toe krijg je een in-game geanimeerde finishing kill te zien. That’s the way we like it, yeah! Dit zorgt ervoor dat de vechtscènes mooi in elkaar vloeien.

Voorbereiding, een must

In het begin was ik wat overweldigd door de uitgebreide mogelijkheden waarop je Geralt kan versterken, customizen. Het geldt echt voor alles: zijn volledige uitrusting (wapens, kledij, pantser, …), alchemie (toverdranken, bommen, oliën, …), de vijf signs (spreuken), e.a. Een hele boterham dus! Soms is het wel wat frustrerend omdat je voor bepaalde zaken echt veel ingrediënten nodig hebt. En die moet je vinden, kopen, krijgen of plunderen. Kortom je moet er heel wat tijd insteken. Daarnaast moet je ook genoeg eten voorzien tijdens gevechten. Dat kan je kopen bij handelaars of je kan gaan plunderen en op wilde dieren jagen.

Wanneer je moet vechten is voorbereiding cruciaal om te winnen. Hou rekening met de zwakke punten van je tegenstanders. Het is onmogelijk om constant op elk scenario voorbereid te zijn. Je moet kiezen wat, wanneer en waar je bepaalde wapens, bommen, toverdrankjes, … gebruikt. Dat is in het begin wel wennen maar eens je een monster verslaan hebt, vind je alle informatie in een onderdeel van het pauzemenu.

Magie, joepie!

Een belangrijk onderdeel van deze game is de magie. Een Witcher heeft verschillende speciale magische krachten die van hem een koelbloedige moordmachine maken. Geralt kan vijf spreuken gebruiken. In de game worden ze ‘signs’ genoemd. Igni gebruik je om tegenstanders of monsters te verbranden (foto boven). Aard is een soort van telekinetische kracht om vijanden weg te duwen of deuren te openen. Axii zorgt ervoor dat je tegenstanders kan manipuleren. Met Quen ben je beschermd met een krachtveld. De laatste spreuk is Yrden, hiermee creër je een val dat de bewegingen van jouw tegenstanders vertraagt als ze erin lopen. Al deze spreuken kunnen verbeterd worden.

Enkele mankementjes

Geralt gebruikt zijn trouwe ros, Roach, ontzettend veel om de wijde wereld te exploreren. Dit loopt meestal vlotjes maar soms kan het best wel irriterend zijn wanneer je ergens blijft vastzitten op plaatsen waar het krap is. Of tussen stenen en struiken. En soms, wanneer je Roach omroept door te fluiten, komt hij echt traag afgelopen of blijft hij ergens vastzitten.

Een ander minpuntje is de wegwijzer op de minimap die je vaak onlogische weggetjes instuurt. Maar dat is niet zo storend omdat je de richtingspijl van jouw doel kan volgen en dus kan afwijken van de wegen.

Er mogen ook wat meer klimmogelijkheden zijn. Af en toe lijken sommige obstakels echt piece of cake voor ‘Geralt The Killing Machine’ om erop of erover te klimmen, maar dan moet je weer om lopen. Ach ja, er zijn ergere dingen natuurlijk.

Adembenemende graphics

Dit is ongetwijfeld de mooiste game die ik ooit heb gespeeld. De cutscenes zijn oogverblindend maar in-game zijn de graphics uiteraard ook om van te smullen. Op PS4 en XBOX One draait de game aan ongeveer 30 frames per seconde. PC-gamers daarentegen gaan deze game op z’n mooist zien namelijk aan 60 frames per seconde op de allerhoogste instellingen.

De overgang van dag naar nacht, of omgekeerd. De verschillende weersomstandigheden. Het lijkt allemaal zo realistisch. Dat is één van de belangrijkste aspecten aan een game want je wordt op die manier nog meer in de sfeer van de game gezogen.

Groot, groter, grootst

De wereld van The Witcher 3 is geschift groot. Zo’n 3.5 keer groter dan Skyrim, 3 keer groter dan Far Cry 4 en 1.5 keer groter dan GTA 5. Holy crap! Toch zegt grootte niet alles. In GTA 5 had ik echt het gevoel dat een groot deel van de map totaal niet werd benut. Het was met momenten eigenlijk vrij saai in de wildernis van L.S. County.

In The Witcher 3 is dit totaal niet zo. Deze wereld bruist van het leven en biedt nieuwe uitdagingen. Er zijn tal van onbekende locaties te ontdekken, grotten uit te kammen, bandieten uit te moorden, random monsters in mootjes te hakken, onderwaterschatten te vinden… Kortom jezelf vervelen in deze uitgestrekte wereld is uit den boze.

Links zie je een wereldkaart van The Witcher 3. Immens, niet? Er komen zelfs nog gebieden bij wanneer de DLC’s verschijnen.

Eindbeoordeling: 9/10

Op een aantal kleine gebreken na is The Witcher 3 écht een pareltje. Deze game biedt een gevarieerde gameplay aan in een gigantische open wereld. En deze is op een realistische en magnifieke manier vormgegeven. Daarnaast is deze game volgepropt met verschillende angstwekkende wezens en monsters. De game telt tientallen types wat voor veel afwisseling zorgt. CD Project Red heeft ook een stevige dosis humor toegevoegd. Dat maakt het spelen alleen maar aangenamer. Er valt zo veel te ontdekken in deze fascinerende wereld. Kortom, deze game is (zo goed als) af. Het is een must play voor elke gameliefhebber. De Poolse game-ontwikkelaar legt met The Witcher 3: Wild Hunt de lat zeer hoog voor de games die in de toekomst gemaakt zullen worden, maar dat horen we graag.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…


Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    43.477.005
  • Aantal
    doden
    1.159.319
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    321.031
  • Aantal
    doden
    10.810