Meer tijd doorbrengen op sociale media is géén oorzaak voor depressies

Social media depressie angststoornis
Pixabay

Jongeren spenderen 62,5 procent meer tijd op sociale media in vergelijking met in 2012. En die hoeveelheid blijft elk jaar stijgen. In 2018 zouden tieners op een gewone dag bijna drie uur op sociale media doorbrengen. Critici zijn bang voor hun mentale gezondheid. Maar dat is niet nodig, heeft onderzoek nu bewezen.

Veel ouders maken zich zorgen over de tijd die hun kinderen op sociale media doorbrengen. Want vanuit alle hoeken krijgen ze te horen dat sociale media “heel slecht zijn voor de mentale gezondheid”. Dankzij onderzoek van de Amerikaanse Birgham Young University kunnen ouders van tieners weer op hun beide oren slapen.

Link in twee richtingen

Het onderzoek van de universiteit liep maar liefst acht jaar. 500 jongeren die in het begin 13 waren, vulden gedurende die tijd elk jaar een enquête in. Daarin werd gevraagd naar de tijd die ze op sociale media doorbrengen op een “normale dag”. Om hun mentale gezondheid te bepalen, moesten ze op een schaal aanduiden in hoeverre de symptomen van depressies en angststoornissen aanwezig waren.

Die resultaten analyseerden de onderzoekers voor elke jongere individueel. Op die manier probeerden ze een link te vinden tussen de tijd op sociale media, en depressies en angststoornissen. Ze zochten naar een link in twee richtingen. Ten eerste: “Zorgt meer tijd op sociale media voor meer depressies?” En ten tweede: “Zorgt minder tijd op sociale media voor minder depressies?”

Het antwoord is simpel: nee. Twee tieners kunnen bijvoorbeeld precies even veel tijd doorbrengen op Instagram, Facebook en Twitter. Maar dat wilde niet zeggen dat ze daarom ook dezelfde resultaten hadden in het onderzoek.

Het is ook belangrijk om mentale gezondheid als een complex fenomeen te zien. Je wordt niet depressief of je krijg geen angststoornis, enkel en alleen om één bepaalde reden. Dergelijke problemen worden veroorzaakt door heel wat verschillende factoren.

Andere focus zoeken

De wetenschappers willen dat de focus anders gaat liggen. Die moet verschuiven van de factor “tijd” naar die van “context en content”. Sarah Coyne, professor Familieleven aan de universiteit en leider van het onderzoek, geeft drie tips om op een gezondere manier met sociale media om te springen.

Eerst en vooral moeten jongeren proberen sociale media zoveel mogelijk actief te gebruiken. Dat wil zeggen dat ze beter niet gewoon wat scrollen en rondkijken, maar ook zélf dingen posten en reageren op posts van andere mensen.

Daarnaast leggen ze het best hun smartphone aan de kant een uur voor ze gaan slapen. Het is algemeen geweten dat genoeg slaap een enorm belangrijke factor is voor goede mentale gezondheid.

Als laatste is het belangrijk dat de jongeren weten waarom ze op sociale media zitten. Redenen als informatie zoeken of contact zoeken en maken, zijn positief. Enkel scrollen door Instagram omdat ze zich vervelen, is een heel ander verhaal.

Enkele cijfers uit het onderzoek

Het onderzoek heeft geen directe link gevonden tussen de tijd die jongeren doorbrengen op sociale media en hun gezondheid. Maar het is wél duidelijk dat ze steeds meer tijd doorbrengen op die platformen.

De eerste keer dat de tieners de enquête moesten invullen, ging het vaak om een half uurtje tot een uurtje per dag. Die tijd steeg geleidelijk aan. Op het moment dat de tieners aan het einde van de onderzoeksperiode kwamen en jongvolwassen werden, ging het al vaak tot twee uur per dag.

Gesponsorde artikelen