Titanfall 2 is beter dan zijn voorganger, want nu hebben we een echte campagne

Titanfall 2 is beter dan zijn voorganger, want nu hebben we een echte campagne

Eén van de titanen onder de games dit najaar is de langverwachte sequel op ‘Titanfall’. De vorige game werd met veel lof onthaald, maar miste een echte campagne waar je als single player mee aan de slag kon. De makers hebben goed geluisterd naar de kritieken, want nu is dat verhaal er wel. En hoewel het misschien nog iets langer mocht zijn, blinkt de campagne uit in afwisseling.

Natuurlijk ligt de nadruk ook in Titanfall 2 weer op die multiplayer, of wat had je gedacht? De campagne is bijgevolg niet zo lang en lijkt een beetje op een soort training om daarna beter stand te houden in de arena. Maar goed, er is een verhaal, en dat zullen veel spelers met plezier zien komen. Stukje per stukje leert het spel je dingen aan die je moet kunnen om perfect met je pilot en je titan te kunnen vechten.

Leerproces

De campagne is daardoor ideaal voor nieuwe spelers, die de voorganger van Titanfall 2 nooit hebben gespeeld. Je begint ook letterlijk in een tutorial die je personage krijgt van een ervaren pilot. Dit onderdeel verbergt ook de serieuze installatie die bij het spel komt kijken, want het is een ferme hap uit je opslaggeheugen. Opdat je niet zou moeten wachten, kan je al oefenen en intussen wat records proberen breken. Je voelt zo ook meteen dat de multiplayer het belangrijkste blijft.

Na een tiental minuten kan je dan aan de slag. Je begint met een missie naar de planeet Typhon. Je zet je eerste stappen door tegen vijandige soldaten van de Militia en een paar rare beesten te strijden. Al snel zal je niet anders kunnen dan op het slagveld een echte pilot te worden en aan boord van je nieuwe titan te kruipen. Maar voor het zover is moet je een aantal batterijen gaan oppikken. Op die manier leer je bewegen en springen met je pilot, want dat vraagt ook een beetje oefening. Indien je wil is er een soort ‘ghost’ die de weg die je moet volgen even voordoet.

De volgende stap in het leerproces is je titan. De eerste gevechten zijn heel eenvoudig en vooral bedoeld om de verschillende manieren te leren kennen waarop je kunt aanvallen of verdedigen. De eerste echte uitdaging is een gevecht dat veel weg heeft van een eindbaas in een typisch platformspel. Als je hierdoor bent geraakt, dan ben je grotendeels klaar voor het echte werk.

Wat de makers zeker goed gedaan hebben is het verbergen van die tutorial in een verhaal. Zo vergeet je dat de game je dingen wil aanleren en focus je toch op de missies die afwisselend genoeg zijn om boeiend te blijven. Maar na een tiental uur – voor sommigen misschien minder – ben je daar toch door.

Multiplayer blijft geweldig

En dan is het op naar de multiplayer voor zij die hier nog niet verzeild waren geraakt. Je gaat wel merken dat er hier een paar aspecten bij komen die afwezig waren in de single player. Bijvoorbeeld, in de campagne moet je op zoek naar batterijen die meestal handig ergens in een hoekje op de grond liggen. En als je ze allemaal gebruikt hebt, heb je pech. Maar in de multiplayer kan je ook batterijen stelen van andere spelers. Dat is toch even handig om te weten voor de nieuwkomers.

De multiplayer is opnieuw uitermate geschikt voor wie van chaos houdt. Ze kunnen er wat van bij de makers Respawn, en ook nu is er spektakel genoeg. Alleen belemmeren explosies soms het zicht en daar moet je toch mee om leren gaan. Het belangrijkste onderdeel kennen spelers van de eerste editie nog: attrition. Twee teams van Pilots die punten proberen te scoren om een titan op te roepen. De meeste onderdelen zijn gebleven, zoals de mogelijkheid voor het verliezende team om eervol de arena te verlaten.

Er keren nog andere onderdelen terug, maar er zijn ook nieuwe elementen. In Coliseum kom je in een soort shootout met een andere Pilot terecht. Maar leuker is dan toch Bounty Hunt. Hier moet je zo veel mogelijk geld verdienen door andere spelers uit te schakelen. In het spel zijn twee banken aanwezig waar je dat geld dan kunt deponeren. Alleen kan je het geld verliezen wanneer je zelf gedood wordt. Het is dus een kwestie van risico’s nemen om nog wat meer geld te verdienen of je winst te gaan verzilveren.

Conclusie: 8,5/10

Zonder de campagne hadden we Titanfall 2 niet zo wow gevonden, omdat we het dan allemaal al eens gezien hadden. Die single player voegt toch een extra dimensie toe, en bovendien kunnen spelers die de eerste Titanfall gemist hebben nu toch nog mee op de trein springen. En die campagne is ook nodig voor wie niet zo wild loopt van multiplayers. Wij geven het ook toe: we spelen liever urenlang een afwisselende single player dan de hele tijd tegen in chaotische gevechten met andere spelers verwikkeld te geraken.

Dan nog is deze Titanfall een beetje mager voor liefhebbers van een echt goed verhaal, maar de game valt niet buiten de marge die je minimaal verwacht van een spel dat zich op een multiplayer focust. Je weet op voorhand dat je Titanfall 2 niet voor een uitgebreide single player koopt, dus wie geen intentie heeft om in de arena te stappen kan zich de kosten besparen. Maar iedereen bij wie de vingers nu al jeuken, kan zich aan een geslaagde opvolger verwachten. En die single player is dan precies wat Titanfall 2 nodig had om net genoeg te verrassen.

Gesponsorde artikelen