Tomb Raider: ook een pareltje op nieuwe consoles

Tomb Raider: ook een pareltje op nieuwe consoles

Vorig jaar kwam de nieuwe Tomb Raider al uit, maar speciaal voor de consoles van de nieuwe generatie kreeg de game een opknapbeurt. Onze monkey contributor Michel Baeten nam de Definitive Edition onder handen.

Enkele jaren geleden leek het einde nabij voor Tomb Raider. De serie had het blijkbaar moeilijk om voet aan de grond te krijgen bij de (toenmalige) next-gen gamers en de verkoopcijfers bleven dan ook ver onder de verwachtingen. Lara Croft leek definitief een reliek uit het verleden, terwijl Nathan Drake grote sier maakte met haar erfenis. Plots wakkerde de mysterieuze zin a survivor is born de speculaties over een nieuw deel aan. En zowaar, uit de as van TR: Underworld verrees plots een geheel opgefriste Lara in een avontuur dat de reeks van een broodnodige reboot voorzag. Tomb Raider nam de speler mee naar het allereerste avontuur van Lara Croft die, op zoek naar het mythische koninkrijk Yamatai, schipbreuk lijdt op een raadselachtig eiland.

Geslaagde transformatie

Het verhaal was nog altijd een flinterdunne bedoening vol bordkartonnen nevenfiguren, maar de meer dan geslaagde transformatie van Lara maakte elke cliché plotwending en stereotiep randpersonage meer dan goed. Weg was de anatomisch bedenkelijke superarcheologe met Olympisch gymnastiekpotentieel, vervangen door een realistische jonge vrouw van vlees en (veel) bloed. Want ondanks de erg expliciete sterfscènes waar je Lara in kon laten verzeilen, was het een plezier om samen met haar de prachtige locaties te verkennen. Het systeem van ervaringspunten waar nieuwe vaardigheden mee gekocht konden worden, zorgde er dan ook voor dat je als speler Lara aan een perfect getimed tempo zag evolueren van angstige schipbreukeling tot onversaagde avonturier. 

Al die elementen die van Tomb Raider een topgame maakten dat vorig jaar in menig best of-lijstje pronkte, zijn uiteraard nog steeds aanwezig in de Definitive Edition die nu werd uitgebracht, aangevuld met enkele extra’s. Het meest opvallende is natuurlijk de flinke grafische opknapbeurt die het spel gekregen heeft. Tomb Raider zorgde op de PS3 en Xbox 360 al voor meerdere ‘open mond van verbazing’-momenten, maar op de nieuwe generatie consoles schakelen de resolutie en framerate nog een versnelling hoger. Vooral de drastisch verbeterde lichteffecten zijn -vaak letterlijk – oogverblindend en brengen de fenomenale landschappen en met schamele toortsen verlichte grotten echt tot leven.

Digitale kapsels

Een nieuwe feature waar in de aanloop naar de release veel poeha rond verkocht werd, maar die uiteindelijk echter toch wat tegenvalt, is het gebruik van de zogenaamd TressFX-technologie. Deze nieuwe techniek zou een revolutie moeten ontketenen in – jawel – digitale kapsels, met ultrarealistische haarbewegingen tot gevolg. En het moet gezegd, Lara’s lokken zien er nog beter uit dan ooit, maar helaas is er voor elk moment waarop je de afzonderlijke haren door de wind ziet wapperen ook wel een scène te vinden met een paardenstaart die hardnekkig de wetten van de zwaartekracht aan z’n laars lapt.

Naast de verbeterde graphics, zijn de nieuwe toevoegingen aan deze definitieve editie helaas niet zo heel veel meer dan gimmicks. Het heeft bijvoorbeeld weinig nut dat het sensorlicht van de DualShock 4 rood en geel flikkert wanneer je in het spel een brandende fakkel vasthoudt. Ook een beperkte vorm van stembediening is toegevoegd maar hoewel die vlekkeloos werkt, blijft het toch vooral een behoorlijk belachelijk zicht om “gun!” of “map!” te roepen naar je console. Gelukkig is er ook in de mogelijkheid voorzien om die stemcommando’s af te zetten. Wél een leuke bijkomstigheid is het gebruik van de microfoon in de DualShock-controller die onder andere omgevingsgeluiden produceert en de radioboodschappen die Lara ontvangt afspeelt.

Multiplayer

Bovenop die kleine aanpassingen, bevat deze nieuwe uitgave ook een paar interessante making of-video’s, enkele nieuwe wapens en kostuums voor Lara, een digitaal artbook en een e-comic die de brug moet slaan tussen dit deel en de aankomende sequel. Verder is ook alle eerder verschenen DLC aanwezig en hoewel dat veelbelovend klinkt, is het spijtig genoeg maar een mager beestje. Tomb Raider is in de eerste plaats een grandioos singleplayeravontuur, en de downloadbare content richt zich – met uitzondering van één (kleine) nieuwe grot om te verkennen – volledig op de online multiplayer. Die laatste werkt naar behoren, maar voelt helaas nog altijd even overbodig en dertien-in-een-dozijn aan als een jaar geleden. De kans dat het net als bij de last-gen editie niet zo heel erg lang zal duren voor er nog amper iemand te vinden zal zijn voor een potje online Tomb Raider is dan ook reëel.

Tomb Raider biedt ook op de next-gen consoles nog steeds een briljante spelervaring die het (her)ontdekken meer dan waard is. Zelden was de inleving met een hoofdpersonage zo compleet als met de jonge Lara Croft waarmee de speler hier aan de slag mag, in schitterend uitgewerkte en bovendien voldoende afwisselende omgevingen. Zelden ook was het besef dat een spel voorbij is en het wachten op een vervolg nog wel even kan duren, zo pijnlijk als bij het rollen van de eindcredits van Tomb Raider. Lara is dood, lang leve Lara!

Conclusie: 9/10

(0 – 2: verschrikkelijk; 3 – 4: slecht;  5 – 6. oké; 7 – 8: uitstekend; 9-10: absolute top)

Michel Baeten

Gesponsorde artikelen