Left Right
scrollTop top

Twitter lanceert abonnementssysteem: waarom en hoeveel kost het?


© Twitter Blue komt eraan, voor 2,99 dollar per maand. Foto: Unsplash

Het gerucht deed al even de ronde, maar nu is het nieuws bevestigd – althans voor een aantal gebruikers. Het is nu mogelijk een abonnement te nemen op ‘Twitter Blue’, een betalende versie van Twitter.

Twitter-experts kondigden al bijna een jaar geleden aan dat het binnenkort mogelijk zou zijn om een abonnement te nemen op een premiumversie van het sociale netwerk. Die geruchten worden nu bevestigd. 

Jane Manchun Wong, een ingenieur en app-onderzoeker die vertrouwd is met de laatste ontwikkelingen bij Twitter, kondigde gisteravond aan dat zij was uitgekozen om als eerste ‘Twitter Blue’ te testen, de betaalde versie van het platform.

Het abonnement is momenteel alleen beschikbaar in de iOS App Store, voor een beperkt aantal gebruikers. Die kunnen het activeren in de sectie ‘in-app aankopen’. De prijs? 2,99 dollar per maand.

Waar geeft Twitter Blue toegang toe?

Voorlopig is het sop de kool niet waard. Wong heeft namelijk nog niet zoveel van de nieuwe functies bevestigd. Met het abonnement is het mogelijk om de kleur van het thema van het sociale netwerk te veranderen in geel, rood, paars, oranje of groen. Je kan ook de kleur van het pictogram van de app wijzigen in roze (twee verschillende tinten), paars, groen, zwart, oranje of paars/blauw.

Maar wees gerust, met het abonnement kan je nog vele andere dingen doen. Dit zijn de mogelijkheden:

  • In de leesmodus kunnen discussies worden weergegeven op een manier die de leesbaarheid bevorderen. Ook dit werd bevestigd door Wong.
  • Via ‘Collecties’ zal het mogelijk zijn om sommige tweets op te slaan om ze later makkelijker terug te vinden.
  • ‘Undo Tweets’ zal het mogelijk maken om een tweet te verwijderen net na de publicatie ervan (in een tijdspanne van 5 tot 30 seconden) als je een spelfout ontdekt of als je beslist dat het beter is om de tweet toch niet te publiceren.

Een van Wongs volgers vroeg haar of ze door haar Twitter Blue-abonnement minder advertenties kreeg, of zelfs geen reclame. Ze antwoordde dat ze daar nog geen tekenen van zag.

‘Super Follows’

Eind februari kondigde Twitter nog de komst aan van een reeks nieuwe functies, die in de loop van het jaar weer wat naar de achtergrond verdwenen. Een daarvan was ‘Super Follows’, een functie die nu ook beschikbaar zal zijn tegen betaling en waarmee je geld kan geven aan je favoriete tweeters. Via Super Follows krijg je ook toegang tot exclusieve content. (ddw)


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…