Twitter updatet advertentiebeleid: China aan de oorzaak

Twitter
GettyImages

Twitter stopt met het plaatsen van advertenties van media die gecontroleerd worden door de overheid. Die mediabedrijven mogen niet langer adverteren op de sociale mediasite. Twitter maakte dat nieuwe beleid bekend een aantal uur nadat het 900 nepaccounts verwijderde van de site.

Het sociale mediaplatform Twitter maakte een nieuw beleid bekend. Daarin zei het bedrijf dat media die gecontroleerd worden door de overheid niet langer mogen adverteren op hun site. Die accounts mogen wel nog steeds alle andere handelingen uitvoeren op het platform, maar dus niet langer adverteren.

Aangepaste voorwaarden

“We willen de gezonde en open conversatie beschermen op onze site. Wij denken dat er een verschil is tussen accounts die bewust worden gevolgd en accounts die niet worden gevolgd”, zo reageert Twitter zelf op hun site.

Twitter vernoemt China niet in zijn statement, maar het is niet toevallig dat het bedrijf nu komt met een aangepaste policy. Facebook en Twitter deden namelijk onderzoek naar de berichtgeving rondom de demonstraties in Hongkong. Verschillende accounts op beide sociale media wilden de demonstraties beïnvloeden. 

‘Wij boeken vooruitgang om dit misbruik te bannen, maar het is een constante uitdaging’, vertelt Facebook op hun site. Het is de eerste keer dat een technologiebedrijf met de vinger naar China wijst voor het beïnvloeden van de berichtgeving rond de betogingen in Hongkong.

Nepaccounts

Twitter maakte gisterenavond al bekend dat het bedrijf meer dan 900 nepaccounts vond die gelinkt waren aan de Chinese overheid. Die accounts wilden zorgen voor politieke onenigheid over de betogingen die momenteel aan de gang zijn in Hongkong. Het sociale mediaplatform vond bewijzen dat het wel degelijk over de Chinese overheid ging. Daarom besloot Twitter om de account op te schorten. De komst van het nieuwe beleid is dus totaal geen verrassing.

Gesponsorde artikelen