Uber wil binnen tien jaar mensen vervoeren met een vliegende taxi … en het wordt spotgoedkoop

Uber wil binnen tien jaar mensen vervoeren met een vliegende taxi … en het wordt spotgoedkoop

Als je binnen tien jaar een taxi bestelt via Uber, zou het wel eens kunnen dat die komt aangevlogen in plaats van aangereden. Het ambitieuze taxibedrijf wil namelijk vliegende taxi’s gebruiken om over files te vliegen en die zouden verrassend goedkoop zijn.

Uber heeft de taxiwereld de laatste jaren compleet veranderd. De applicatie brengt mensen die een taxi zoeken in contact met chauffeurs die hen willen voeren. Enorm veel mensen over heel de wereld maken daarvan gebruik omdat het veel goedkoper is dan een gewone taxi. In België kan je de applicatie voorlopig wel alleen in Brussel gebruiken.

Het bedrijf denkt nu ook verder. Het lanceert deze week een plan om binnen tien jaar ook vliegende taxi’s te gebruiken. Uber is niet de eerste firma die spreekt over vliegende auto’s, maar het is wel de eerste keer dat zo’n groot bedrijf met een concreet plan komt. De waarde van het bedrijf wordt namelijk geschat op zo’n 45 miljard euro. Dat maakt hun voorstel ook zo interessant.

Toch wil Uber niet alles zelf doen. “We willen de industrie helpen om de technologie sneller te ontwikkelen en problemen te overwinnen”, zegt Jeff Holden, Chief Product Officer bij Uber, in hun plan dat 99 pagina’s telt.

Problemen

Dat het plan van Uber ambitieus is, kon je zelf al raden. Is het niet een beetje te ambitieus? De problemen die de komende tien jaar moeten opgelost worden, zijn heel groot, maar ze geloven dat het kan lukken.

Volgens hen is het bouwen van zo’n vliegende taxi niet eens het grootste probleem. Veel bedrijven zijn daar al mee bezig. Uber wil geen auto’s gebruiken zoals wij die kennen, maar wel kleine helikopters. Helikopters zoals we die nu kennen, zijn duur, vervuilend, luid en onveilig. Dat moet opgelost worden.

Die elektrische helikopters, die VTOL (je spreekt het uit als ‘vietol’) genoemd worden, moeten natuurlijk ook ergens kunnen landen en opgeladen worden. Uber hoopt landingsplaatsen te voorzien op daken van parkings of aan de afritten van de autosnelwegen.

Reglementering

Mag dat allemaal wel zomaar? Beeld je eens in dat er ineens duizend van die kleine VTOL’s rondvliegen boven ons hoofd. Echt veilig klinkt dat niet. Daarom is het nodig om nieuwe wetten te maken over wat mag en wat niet mag. Er zijn nu al wetten voor helikopters, maar die houden geen rekening met zo’n drukte.

Het handige bij Uber nu is natuurlijk dat iedereen je kan voeren, maar we kunnen ons niet inbeelden dat je zomaar wil rondvliegen met iemand die niet weet hoe zo’n VTOL werkt. Daarom wil Uber ook zorgen dat het vliegen zo simpel mogelijk is en ze zoveel mogelijk piloten kunnen opleiden.

Zeer goedkoop

Uber hoopt om de komende maanden samen te zitten met producenten en met de overheid om te kijken hoe ze hun ambitieuze plan kunnen mogelijk maken. Als alles loopt zoals ze hopen zou je bijvoorbeeld de 100 kilometer tussen Oostende en Brussel kunnen afleggen in 15 minuten in plaats van bijna 2 uur met de auto met de nodige files. Ze hopen voor zo’n traject zelfs niet meer dan 20 euro te moeten vragen. Met de trein betaal je nu bijvoorbeeld 16 euro.

Gesponsorde artikelen