Veranderd van energieleverancier? Dan betaal je mogelijks tot 80 euro te veel Turteltaks

Veranderd van energieleverancier? Dan betaal je mogelijks tot 80 euro te veel Turteltaks

Recent ook van energieleverancier veranderd? Dan ben je misschien geschrokken van je eerste afrekening: door de Turteltalks valt die voor een honderdtal gezinnen best zwaar. Maar het gaat om een fout: tot 80 euro per gezin. Bij de ombudsdienst zeggen ze ’t probleem zo snel mogelijk op te lossen. 

Ben jij ook veranderd van energieleverancier omdat het goedkoper uitkwam? Dan is die eerste rekening mogelijks dik tegengevallen. Want voor een aantal gezinnen betekent de switch ook dat ze zogezegd in een hogere verbruiksschijf vallen, waardoor er tachtig euro Turteltaks bijkomt. Nochtans gaat hun verbruik niet omhoog.

Bart Weekers, de Vlaamse Ombudsman, zegt aan De Standaard: “Voor de meeste gezinnen is er geen probleem: een doorsnee gezin verbruikt niet meer dan 5.000 kWh en betaalt slechts 100 euro. Maar een aantal grotere verbruikers zijn per vergissing terechtgekomen in hogere verbruiksschijven, waarvan de tarieven oplopen tot 130, 290 of zelfs 770 euro per jaar. ” Zo uitzonderlijk groot moet je verbruik nochtans niet zijn: je woning verwarmen met elektriciteit is al voldoende.

Een jaar lang winterverbruik

Energiebedrijven berekenen je factuur namelijk op het voorbije gebruik van een jaar. Bij nieuwe klanten gebeurde dat nu echter voor de voorbije drie maanden en die worden gebruikt als toetssteen voor een heel jaar. Aangezien het verbruik tijdens de herfst hoger ligt dan tijdens de zomer, kom je dus uit bij een hogere schijf.

Momenteel is het advies om niets te doen: de ombudsman probeert te regelen dat zij die teveel hebben betaald, hun geld terugkrijgen zonder dat ze verder stappen moeten ondernemen. Wie normaal een verbruik van rond de 10.000 kWh heeft, checkt best eens zijn energiefactuur.

Gesponsorde artikelen