Vergeet die Eurostar in Antwerpen-Centraal: station verbouwen is blijkbaar veel te duur

Vergeet die Eurostar in Antwerpen-Centraal: station verbouwen is blijkbaar veel te duur

Doodjammer, maar de Eurostar komt niet naar Antwerpen. Bedoeling was dat die hogesnelheidstrein onderweg van Londen naar Amsterdam in Antwerpen-Centraal zou stoppen. Drie jaar geleden werd het met grote trom aangekondigd. Maar het bleek niet haalbaar: veel te duur.

Europa en de Britten, we wisten al dat het nooit echt liefde zou worden. Maar het feit dat de Britten niet in Schengen (de zone binnen de EU waarin iedereen vrij mag reizen, zonder identiteitscontrole) zitten, en dat ook nooit zullen doen, maakt het leven wel minder handig en vooral duurder.

Heel concreet: de Eurostar kan niet zomaar stoppen in een station in Europa, want eens je op de trein stapt, moet er een grenscontrole gebeuren. Wie in Brussel of Lille aan boord gaat van de trein richting London St Pancras moet door zo’n controle. En de toegang naar het perron is strikt beveiligd, je komt er niet in zonder metaaldetectoren en die identiteitscontrole dus.

Dat verklaart meteen waarom de plannen om een Eurostar te laten rijden tussen Antwerpen en Londen een stille dood gestorven zijn. In 2013 werd de koekenstad nochtans aangekondigd als stopplaats op een verbinding Londen-Amsterdam. Die lijn moet, net zoals in Brussel, het vliegverkeer serieus concurrentie gaan aandoen. En Antwerpen ligt netjes op de weg, dus logisch dat de Eurostar daar zou stoppen …

Maar Eurostar meldt nu aan de krant Gazet van Antwerpen dat dat plannetje niet doorgaat. Want dan zou het station in Antwerpen Centraal helemaal moeten herbouwd worden. En dat is gewoon niet te verantwoorden, zo dicht bij Brussel en Lille, waar al Eurostars stoppen. De NMBS zit niet bepaald in goeie financiële papieren, dus een zoveelste verbouwing in Antwerpen, met aparte incheckbalies voor reizigers, digitale scanners en volledig afgescheiden perrons voor de Eurostar was gewoon niet haalbaar.

Gesponsorde artikelen